Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Chefekonom Mauro Gozzo slutar efter 41 år

Mauro Gozzo är en av Business Swedens mest namnkunniga personer. Efter 41 år, varav drygt 20 som chefekonom, lämnar han nu över facklan till nästa generation. Själv ska han dela sin tid mellan olika konsultuppdrag och fritidsintressen - bland annat flugfiske och vandring.

När Mauro Gozzo år 1975 började på Exportrådet hade han hunnit med lite av varje. Bland annat studier i matematik och fysik (med målet att bli kärnfysiker) men senare framför allt nationalekonomi. Han hade varit med om den första digitaliseringen av arméns underhåll och även praktiserat på Exportrådets så kallade Utredningssektion. Där hade han på ett mycket förtjänstfullt sätt uppdaterat marknadsrapporter, så pass att när en tjänst blev ledig uppmanades han att söka jobbet.

- Det här var ju en tid då det inte fanns internet eller databaser, så det var ganska svårt att få tag på internationell statistik och ekonomisk information. Exportrådet var en av de få organisationer, förutom Statistiska Centralbyrån, som hade sådan information i Sverige. I alla fall i den omfattningen, säger Mauro.

Under sin tid på Exportrådet, sedermera Business Sweden, har Mauros roll och fokus varierat. Just marknadsanalyserna har dock varit ett återkommande inslag.

Byggde upp Exportrådets omvärldsbevakning

- Genom arbetet med marknadsanalyser lärde jag mig hur man kartlägger utländska marknader med hjälp av statistik och annan information. Makroinformation utgjorde en del och kunde kopplas till omvärldsrisker för företagen. Allt det växte till en konsultinsats från hemmaplan. Vi var tre personer som under början av 90-talet kom att bistå kunderna, mest större företag med marknadsprioriteringar och andra omvärldsanalyser.

Det var dock först efter den ekonomiska krisen 91-92 som kravet på Exportrådet ökade att leverera ekonomisk omvärldsanalys. Styrelsen hade insett att makroutvecklingen i högsta grad hade med affärer att göra, och Mauro fick i uppdrag att utveckla erbjudandet inom makroanalys. Han började också uttala sig alltmer om handel och makroekonomi i pressen. Från 1998 blev han chefekonom på heltid.

På den tiden skrevs det väldigt sällan om Exportrådet i media, något som Mauro lyckades vända.

- Ekonomiska kommentatorer hade på den tiden ofta ”hidden interests”. Jag beslöt mig för att skapa en oberoende rapport. Marknadsöversikt gjordes med betalande prenumeranter i exportföretagen. Vi försökte ge dem en bild av omvärlden som inte var tillrättalagd. Det blev framgångsrikt och jag kom också att uppfattas som en oberoende kommentator av media. Men till en början fick jag kritik både från en del av våra egna kontorschefer och intressen i styrelsen. Men vi stod på oss, säger Mauro.

Mauros uppfattning är att Business Sweden har spelat en väldigt stor roll i svenska företags internationalisering, och att den skulle kunna vara ännu större framöver.

- Vi har under åren kunnat utveckla tjänster som legat i framkant. På 80-talet byggde vi exempelvis upp vår regionala verksamhet och hjälpte småföretagen att planera sina exportsatsningar, och under 90-talet utvecklade vi Business Support Office-konceptet (ett slags företagskuvös, reds anm.). Därmed var vi mer hands on än traditionella managementkonsulter.

Nya krav och nya åtgärder

Nya tider kräver dock nya åtgärder. Sen finanskrisen 2008-09 har världsekonomin gått in i ett nytt skede där hjulen rullar långsammare och handeln inte växer i samma takt. Det skapar nya utmaningar.

- Det var ju en fantastisk utveckling på 90-talet och fram till 2008 med snabbt växande internationell handel. Den nya omvärlden kräver mer av företagen för att stärka positionerna internationellt. Företagen har också blivit mycket duktigare själva. Utmaningen för Business Sweden är att uppdatera sitt erbjudande så att det alltid motsvarar dagens behov. I grunden finns det en väldig kunskap i vår organisation och vi har också ett mycket gott anseende hos kunderna. Det sista vill jag understryka, jag har haft fler kundkontakter genom tiderna än de flesta förstår.

Den 31 mars lämnar Mauro över stafettpinnen till sin efterträdare Lena Sellgren, som närmast kommer från en tjänst som chefanalytiker på Nordea Markets. Hon menar att Business Sweden behöver arbeta ännu närmare svenska företag, utveckla ett mer kundanpassat och inkluderande sätt att analysera omvärlden och skapa vassare beslutsunderlag.

- Business Sweden ska vara ett nav som ger en samlad bild av relevant kunskap och information som hjälper företagen att nå sin fulla internationella potential. Jag ser framför mig nätverk av olika slag, rundabordsamtal med internationella experter och företag, samt en årlig internationell konferens där vi bjuder in näringsliv, akademi och beslutsfattare att inspireras, nätverka och knyta kontakter är några exempel, säger Lena.