Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Större fokus på förberedelse gav fler affärer

Att medverka på en branschmässa under varumärket Sverige är för många företag en biljett till nya internationella branschkontakter eller en ny marknad. Med större fokus på förberedelserna inför Arab Health i Dubai lyckades Business Sweden förbättra utfallet för de medverkande företagen. Ett av dessa var Bioservo Technologies.

Hälso- och sjukvård är en av de prioriterade sektorerna i Mellanöstern, och den årliga Health Care-mässan Arab Health i Dubai är världens andra största i branschen. 2016 års upplaga i februari lockade över 130 000 besökare till mässans 4000 utställande företag från 163 länder. Att som företag medverka med sina produkter på en sådan mässa kan ge både kontakter och i bästa fall kontrakt.

- Business Sweden har medverkat på Arab Health i flera år nu, och inför årets mässa ville vi testa ett lite annorlunda upplägg. I stället för att fokusera på själva närvaron i den svenska paviljongen, tog vi fram ett erbjudande där vi i god tid inför mässan erbjöd ett antal relevanta tjänster för att förbereda företagen maximalt, säger Nebe Al Mayahi, projektledare på Business Swedens kontor i Dubai.

- Utifrån varje företags behov och ambition satte vi ihop en individuell plan för hur just de skulle förbereda sig bäst. Många ville till exempel få hjälp med att hitta partners och distributörer som de sedan fick träffa när de är väl var på plats på mässan.

Av de olika ”tjänstemoduler” som erbjuds väljer företaget minst tre, varav medverkan på mässan är en. Upplägget har blivit väldigt uppskattat och resulterat i både fler affärer och en kortare uppstartssträcka för bolagen.

En av de företag som medverkade på mässan var Bioservo Technologies:

- Min erfarenhet är att det viktigaste är det som sker före och efter mässan. Och det är det som detta upplägg tar hänsyn till, säger Mattias Jämtin, VP Sales på Bioservo Technologies AB.

"Känsla av helhetserbjudande"

- Konceptet gav en helt annan känsla av ett helhetserbjudande, inte bara medverkan på en mässa. För oss som litet företag var det dessutom ett väldigt kostnadseffektivt paket, bland annat för att flera av tjänsterna är delfinansierade för små och medelstora företag. Vi fick mycket för pengarna.

Som en del i sitt paket medverkade Bioservo Technologies på Middle East and Africa (MEA) Summit, ett konvent med affärsmän och -kvinnor, forskare, ambassadörer och regeringsföreträdare. Där knöt Bioservo bland annat kontakt med svenska ambassadören i Qatar, något som de hade stor nytta av i samband med sin produktlansering i landet.

- De senaste sex månaderna har vi genomfört produktlanseringar i Förenade Arabemiraten, Qatar och Iran. Detta som en direkt följd av vår medverkan i Arab Health och stödet inför och efter detta. Nu för vi även diskussioner på klinisk nivå gällande forskningssamarbete i Qatar.

- Sedan mässan har vi fortsatt samarbetet med Business Sweden. De agerar självständigt som vår förlängda arm och tar ansvar för resultatet vid lanseringen av vår teknologi i regionen. Om upplägget faller väl ut är vi öppna för samma upplägg på andra marknader framöver.