Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Ny rapport om hur svenska företag kan lyckas på den föränderliga kinesiska marknaden

Kina är idag världens största ekonomi. Landet är ständigt intressant för tillverkande företag och har på bara några år seglat upp som den kanske viktigaste konsumentmarknaden globalt.

Det finns idag över 500 svenska företag med verksamhet på plats i Kina. Största andelen är fortfarande producerande företag inom verkstadsindustrin, men trenden är att fler tjänste- och serviceföretag etablerar sig samt att de svenska företagen i större utsträckning fokuserar på Kina som försäljningsmarknad. I Kina har Business Sweden assisterat mer än hälften av alla svenska bolag och vi följer med företagen i alla steg på den ofta komplexa kinesiska marknaden.

Business Sweden konstaterar i en ny rapport att för att uppnå fortsatt framgång i Kina så krävs nya åtgärder och förändrade strategier. Den nuvarande nedgången i Kinas ekonomi och marknadsoroligheterna som råder innebär betydande utmaningar på den kinesiska marknaden, på sikt förväntas dock Kinas betydelse i världsekonomin att fortsätta växa.

Rapporten “Redefining success strategies in China” redogör för ett nytt ramverk och rekommendationer för hur Svenska B2B-företag bör anpassa och positionera sig i det föränderliga ekonomiska klimatet som råder i Kina idag. Vad som framhävs är betydelsen av fortsatt långsiktigt engagemang i Kina, en förstärkt lokal profil av verksamheten i Kina, utökade marknadssamarbeten och att ta till vara på oorganiska tillväxtmöjligheter.

en bild

David Hallgren

Trade Commissioner China Trade Commissioner China
+86 105 81 56 006
E-post david.hallgren@business-sweden.se