Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Satsningar på snabbväxande och innovativa företag

Ordet slush betyder på slask på svenska och är synonymt med grådaskigt snömos. Men inte i Finland. Där betyder slush något helt annat. Under två kyliga novemberdagar möttes 15 000 besökare och 3 500 startupföretag i den finska huvudstaden Helsingfors. Anledningen till all uppståndelse var just Slush som idag en av världens största mötesplatser för innovativa företag och internationella investerare.

Slush har sitt ursprung i Aalto-universitetet och Startup Sauna, och organiseras av flera tusen frivilliga. När Slush anordnades första gången 2008 kom ett par hundra personer. Idag är Slush ett av de mest etablerade arrangemangen av sitt slag i hela världen.

Den 11-12 november i år medverkade Business Sweden på Slush tillsammans med Almi, Tillväxtverket, Vinnova och den svenska ambassaden i Finland, under konceptet Swedish Hotspot. 26 utvalda svenska startupföretag fanns på plats under de två dagarna. Möten och träffar arrangerades med internationella investerare, grundaren av Skype, Niklas Zennström, Rovios Kaj Hed och Peter Vesterbacka och Prins Daniel.

Anna Hellerstedt, handelssekreterare och chef för Business Swedens kontor i Finland- Slush är ett fantastiskt evenemang, som på kort tid blivit ett fenomen här i Finland. Hela arrangemanget är en gigantsikt mötesplats där nyskapande startups knyter kontakter med internationella investerare, techscouter, storbolag och affärsänglar, säger Anna Hellerstedt, Sveriges handelssekreterare och chef för Business Swedens kontor i Finland.

- I år fylldes dagarna av pitchtävlingar och presentationer av framgångsrika entreprenörer och morgondagens stjärnor. Pulsen var hög, och känslan av att ”allt är möjligt”, påtaglig. Business Sweden i Finland har alla redan nu börjat planera för nästa års upplaga av Slush.

Nätverkande med investerare och företagsledare

Ett av de mest uppskattade inslagen var en nätverkslunch där deltagande företag fick träffa några av industrins främsta investerare. Från svensk sida fanns bland andra EQT, Bonnier Growth och Industrifonden företrädda tillsammans med amerikanska jättar som Fidelity och Qualcomm.

Mitt i allt befann sig Therése Gedda, en välkänd entreprenör och grundare av 30minMBA, ett av de utvalda svenska startupbolagen. 30minMBA erbjuder mobilt lärande till företag av de senaste affärskoncepten i ledarskap, entreprenörskap och produktivitet, presenterat på ett minnesvärt och användbart sätt. Du kan lyssna på ett nytt koncept under 30 minuter och sen använda det i ditt arbete.

- Team Sweden, representerade genom Business Sweden, Tillväxtverket, Almi och Vinnova, gjorde ett utomordentligt jobb med att sätta svenska startups på kartan. Årets Slush blev en mötesplats för passionerade människor med ett driv att göra verklig skillnad. Det var en fantastisk upplevelse och det är alltid roligt att träffa likasinnade med ett stort intresse för lärande, säger Therése.

Anna Hellerstedt är nöjd med arrangemanget som fick positiv respons av de svenska deltagarna.

- En av de mest lyckade programpunkterna var mingellunchen, då ett 50-tal investerare under två timmar körde speeddating med de 26 svenska startupbolagen. Det var många intressanta dialoger som fördes och visitkort som byttes, säger Anna Hellerstedt.

Utbrett fokus ska stödja svenska företags innovationskapacitet

I regeringens exportstrategi lyfts innovativa och tidigt internationaliserade företag fram som ett särskilt fokusområde. Som ett led i satsningen kommer Business Sweden utöka sina initiativ på området och anpassa tjänsteerbjudandet för att vara mer relevant för den här sortens företag. Det syns bland annat i ett flertal exempel som SURGE, ett program vilket nyligen genomfördes i San Francisco, Web Summit i Dublin och Mobile World Congress som äger rum tidigt nästa år i Barcelona.

Ylva Berg, vd Business Sweden- Vi vill på ett mer aktivt sätt erbjuda stöd och rådgivning till innovativa och snabbväxande företag. Under 2016 äger flera aktiviter rum, med ett stort fokus på just sådana här företag. Sverige är ett framgångsland inom innovation och Business Sweden kan, med vårt stora internationella nätverk, erbjuda konkret hjälp att nå nya marknader, säger Ylva Berg, vd för Business Sweden.