Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Italien: Europas fjärde största ekonomi vänder upp

Efter en lång period av recession verkar den italienska ekonomin nu vara på väg att återhämta sig. Olika reformer har resulterat i nya jobb och en ökad inhemsk konsumtion, och svenska dotterbolag märker redan en skillnad i orderingång. Det säger Kristofer Svartling, handelssekreterare i Italien.

Italien är väldens åttonde och Europas fjärde största ekonomi. Det är också den nation i Europa som har den näst största tillverkningsindustrin. För svenska företag innebär det stora möjligheter, men under de senaste årens ekonomiska svacka har Italien ramlat ut från tio-i-topp-listan över Sveriges största exportmarknader.

Kristofer Svartling, handelssekreterare i Italien- Italien är en stor marknad med 60 miljoner invånare, bara ett par timmars flygresa från Sverige. Med tanke på att man har Europas näst största tillverkningsindustri finns utrymme för ökad handel med svenska företag, och dessa borde kunna ta en starkare position här, säger Kristofer Svartling, handelssekreterare och chef för Business Swedens kontor i Milano.

Positiva signaler från alla branscher

Sedan finanskrisen 2008-2009 har Italien haft hela fjorton kvartal av negativ eller obetydlig tillväxt, en utveckling som nu äntligen ser ut att vända. Olika arbetsmarknadsreformer har bidragit till att företagen anställer, samtidigt som skattelättnader och lägre oljepriser fått igång den privata konsumtionen.

- Ett exempel är att biltillverkaren FiatChrysler nyligen anställde 1 500 personer, vilket är ett tydligt tecken på återhämtning i fordonsindustrin. Det är också en viktig signal för svenska företag som ofta arbetar inom den typen av bransch eller relaterade branscher.

Svenska dotterbolag på plats vittnar om en ökad efterfrågan redan under 2014 och höga förväntningar för 2015, och Business Swedens kontor i Milano får positiva signaler från företag inom alla branscher - detaljhandel, säkerhet, sjukvård och verkstadsindustri för att ta några exempel.

- En bransch som varit lite eftersatt här på senare år, men som nu kommer att växa starkt är ICT. Italien investerar sex miljarder euro på att bygga ut landets bredband, vilket kommer att ytterligare öka omsättningen för e-handel och mobilhandel.

Industrier som gifter sig väl

Enligt Kristofer Svartling gifter sig italiensk och svensk industri väldigt väl. Svenska företag är traditionellt sett starka inom branscher där det finns affärsmöjligheter i Italien, ofta som underleverantörer till italienska företag. Men även det motsatta gäller.

- Vi märker ett ökat intresse från svenska företag att titta på Italien som ett alternativ för sourcing och tillverkning. Made in Italy är synonymt med god kvalitet, både vad gäller design och mekaniska produkter.

Svenska företag är mycket uppskattade i Italien, bland annat anses de vara innovativa och pålitliga. En del av Business Swedens uppdrag är att marknadsföra svensk kompetens inom strategiskt viktiga branscher, exempelvis genom att anordna Sverigemontrar på internationella mässor. Miljöteknik och design är två sådana områden:

- De senaste sju åren har vi medverkat med svenska företag på miljömässan Ecomondo. Nyligen var vi med på modemässan Pitti Uomo tillsammans med bland andra Whyred, och nu i april var vi med på Salone del Mobile, världens främsta möbelmässa, säger Kristofer och fortsätter:

- Att medverka på en mässa är ett utmärkt sätt att snabbt och effektivt knyta och vårda affärskontakter. Att samarbeta med Business Sweden i våra samlingsmontrar betyder dessutom reducerad kostnad och mer synlighet eftersom vi samarbetar under ett gemensamt koncept, som Symbiocare, SymbioCity eller "Swedish Design goes".