Swedish Design Goes Milan #swedenplays

Färger och material från naturen är hörnstenar när Swedish Design Goes Milan presenterar projektet #swedenplays i samband med Salone del Mobile den 12-17 april 2016.

Sveriges möbelindustri, arkitektur och design präglas av de djupa, vidsträckta skogarna och ett tydligt hållbarhetstänk. Branschen kännetecknas av fint hantverk och en stark entreprenörsanda som tillsammans med en genomsyrande lekfullhet banar vägen för nyskapande och originalitet. Vi gillar nya idéer och vi är snabba att upptäcka, ta fasta på och forma nya trender.

Arkitektbyrån Tengbom, en av de ledande byråerna i Norden, hämtar inte bara sin inspiration från skog och natur utan även från en av våra allra käraste värderingar – lekfullheten. Välstånd, trygghet och en djupt rotad demokrati har gett oss friheten att utforska, tänja gränser och experimentera. Projektet #swedenplays är en hyllning till den glädje som håller glöden uppe under det hårda arbete och de långa processer då innovation och kreativitet föds.

På Salone del Mobile presenteras allt från soffor och stolar till mattor och belysning i en blandning av färger och material så som trä, textil, glas och metall. Produkterna visar exempel på nya tolkningar, hur man kan utmana vanemässiga idéer och hur material kan experimenteras med. Utställande företag inkluderar A2 Designers, Ateljé Lyktan, Bsweden, By Rydéns, David Design, Fibers & Friends, Fogia, House of Dagmar, JI Jonas Ihreborn, Johanson Design, Nola, No-Sir, NTK, Ogeborg, Pholc och TreCe.

#swedenplays

www.swedishdesigngoes.com

Salone del Mobile Hall 10 E23

12-17 april 2016

Arkitekter Tengbom har nyligen blivit utsedd till världens fjärde mest innovativa arkitektkontor 2016 av Fast Company ”För utvecklingen av framtidens arkitektur i realtid” lyder motiveringen. www.tengbom.se

Partners Tack till våra partners Capellagården, Fredricsons Trä, Götessons, NCS Colour, Södra Wood.

Organisatörer Swedish Design Goes Milan 2016 är ett initiativ av Business Sweden, i samarbete med Sveriges Ambassad i Rom, Svensk Form, Sveriges Arkitekter och VisitSweden. www.business-sweden.se   www.svenskform.se   www.arkitekt.se  www.visitsweden.com

För ytterligare information kontakta:

Elisabeth Somp, Presschef, +46 (0)70 594 82 00, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens  syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.

14 Mars 2016