Svenska företag ökar investeringstakten i Indien

Business Climate Survey görs på årlig basis bland svenska företag i Indien. I enkäten deltog 141 svenska företag som är etablerade i Indien. Undersökningen visar bland annat att åtta av tio företag har under 2015 investerat och utvecklat sin verksamhet och lika många kommer att fortsätta investera.

Studien är gjord av Svenska handelskammaren i Indien tillsammans med ambassaden i Delhi, generalkonsulatet i Mumbai och Business Sweden. Enkäten har en svarsfrekvens på 89 procent och det framgår att hälften av alla företag anser att det svenska varumärket är en konkurrensfördel vilket är en klar ökning jämfört med föregående undersökningar.

- Flera av våra stora svenska bolag växte starkt i Indien 2015 vilket öppnar upp möjligheter även för mindre bolag. Samtidigt måste stora reformer genomföras så snart som möjligt för att hela Indiens potential ska realiseras, säger Anna Liberg Handelssekreterare till Indien.

Under premiärminister Modis styre har ”Make in India” lanserats och 70 procent av tillverknings-företagen ser Indien som ett nav på ett nationellt plan och som exportbas, detta kan jämföras med 30 procent i föregående mätning. Sverige skapar i dagsläget ungefär 160,000 jobb direkt i Indien och 1,1 miljoner jobb indirekt. Under de senaste åren har retail-marknaden öppnats upp och både IKEA och H&M har etablerat butiker i landet.

På lanseringen på Stockholms Handelskammare deltar svenska företagsledare i Indien och bland annat kommer Anders Grundströmer (VP Scania), Manod Jinnuri (Försäljningschef Saab), Harald Sandberg (Ambassadör till Indien) och Anna Liberg (Handelssekreterare till Indien) att delta i diskussionerna.

Tid: 11.30–13.30

Datum: 4 april 2016

Plats: Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2

Undersökningen presenteras även i Göteborg, 5 april och Malmö, 6 april.

För ytterligare information kontakta:

Elisabeth Somp, Presschef, +46 (0)70 594 82 00, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.

05 April 2016