Microsoft bygger bland världens mest hållbara datacenter i Sverige

Under sitt första besök i Stockholm idag avslöjade Microsoft’s VD Satya Nadella att företagets datacentra i Sandviken och Gävle kommer att bli bland världens mest avancerade och hållbara.

I december köpte Microsoft 160 hektar mark i Sandviken och Gävle. Idag bekräftar företaget att deras ambition är att datacentren som ska byggas här kommer att bli bland de mest avancerade och hållbara i hela världen. Förutom att använda enbart förnyelsebar elproduktion, så planerar Microsoft att i samarbete med Vattenfall minska klimatavtrycket från driften och åstadkomma ‘zero-waste operations’. Bolagen kommer också att gemensamt bygga ny el-infrastruktur i regionen.

“Det här kommer att bli ett flaggskeppsprojekt för Microsoft men också för Sverige och framför allt Sandviken och Gävle”, säger Tomas Sokolnicki, investeringsrådgivare på Business Sweden. “Datacenterindustrin behöver hitta sätt att begränsa sitt klimatavtryck. Vår roll är att hjälpa internationella företag att investera och expandera i Sverige, och när vi kan hjälpa företag som Microsoft att hitta optimala förutsättningar för den här typen av verksamhet så känner vi oss verkligen nöjda. Att projektet dessutom kan bli ett fyrtorn för en globalt hållbarare industri är oerhört tillfredsställande”, avslutar han.

Sveriges centrala läge i Norden kombinerat med ett stort antal multinationella företag, en växande startupsektor och en stor offentlig sektor som driver den digitala transformationen skapar en attraktiv tillväxtplattform för teknikdrivna innovativa företag. Detta gör Sverige till ett av Europas mest attraktiva länder för internationella företag att investera och expandera i.

Ett av Business Swedens uppdrag är att tillsammans med svenska regioner och kommuner identifiera och utveckla lösningar för utländska företag som vill investera i Sverige. I detta fall har det arbetet skett i nära samarbete med Vattenfall, Invest Stockholm, Invest in Gävleborg och inte minst de lokala teamen i Sandviken och Gävle.

Ovannämnda organisationer kommer att representera Sverige på Datacloud Global Congress i Monaco, 4-6 juni.

För ytterligare information kontakta:
Elisabeth Somp, PR-chef Business Sweden
M: +46 70 594 82 00 E: elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Sweden
Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Vi hjälper svenska företag genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk och internationella företag att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd. Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support på 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet

29 Maj 2019