Internationell investering till Staffanstorp

Microsoft bekräftar idag att man har köpt mark i Staffanstorp i Skåne för att bygga en serverhall. Investeraren sätter fokus på hållbarhet i likhet med de tidigare etableringarna i Sandviken och Gävle.

Beslutet förstärker och bekräftar att Sverige är ett attraktivt och konkurrenskraftigt alternativ för internationella företags expansion och tillväxt. Microsoft, som varit verksamma i Sverige sedan 80-talet, bekräftade i maj att man kommer att bygga bland världens mest hållbara datacenter i Sandviken och Gävle. Nu förstärker man portföljen med en etablering i Staffanstorp.

“Vi är naturligtvis oerhört glada att Microsoft har tagit beslutet att bygga i Staffanstorp, för att komplettera sina kommande anläggningar i Sandviken och Gävle”, säger Tomas Sokolnicki, investeringsrådgivare på Business Sweden. ”Vår roll är att hjälpa internationella företag att investera och expandera i Sverige, och när vi kan hjälpa företag som Microsoft att hitta optimala förutsättningar för den här typen av verksamhet så känner vi oss verkligen nöjda. Att vi nu får en etablering i södra Sverige bevisar att vi har relevanta erbjudanden för datacenter-projekt över hela landet”, avslutar han.

Sveriges centrala läge i Norden kombinerat med ett stort antal multinationella företag, en växande startupsektor och en stor offentlig sektor som driver den digitala transformationen skapar en attraktiv tillväxtplattform för teknikdrivna innovativa företag. Detta gör Sverige till ett av Europas mest attraktiva länder för internationella företag att investera och expandera i.

Ett av Business Swedens uppdrag är att tillsammans med svenska regioner och kommuner identifiera och utveckla lösningar för utländska företag som vill investera i Sverige. I detta fall har det arbetet skett i nära samarbete med Invest in Skåne och Staffanstorps kommun.

Ulrika Ringdahl, VD på Invest in Skåne, välkomnar ytterligare ett teknologiföretag till regionen: “Detta är en del av vår långsiktiga strategi att lyfta Skåne som ledande inom innovation och teknisk kompetens. Vår region har en lång historia av teknik, forskning och utbildning, vilket har resulterat i ett rikt ekosystem av innovativ teknologi, företag och samarbete. Vi hoppas att denna investering kommer att leda till nya jobb och ytterligare kompetens i regionen.”

“Sveriges långsiktiga ambitioner kring hållbarhet och digitalisering och med en stabil industriell infrastruktur för datacenteretableringar, passar Microsofts mål att minska klimatavtrycket från datacenterdrift och åstadkomma ’zero-waste operations’, tillägger Sokolnicki.

Datacenterindustrin i Sverige har vuxit med tvåsiffriga tillväxttal de senaste åren. En nyligen släppt rapport från Nordiska Ministerrådet pekar på investeringar i byggnation på flera miljarder Euro per år redan 2025. En analys av en storskalig anläggning i Sverige (Facebook, Luleå) som gjordes av Sweco 2017, identifierar flera positiva effekter av etableringen utöver de rent ekonomiska och jobbskapandet för konstruktion och drift:

• Leverantörer flyttar verksamhet till regionen
  • Förstärkt el-och digital infrastruktur
  • Signifikant antal arbetstillfällen för löpande utbyte av utrustning
  • Ökad aktivitet i lokala näringslivet och science parken
  • Forskningsinitiativ
  • Nya utbildningar på gymnasie- och högskolenivå samt nya yrkesutbildningar

För ytterligare information kontakta:

Elisabeth Somp, PR-chef, Business Sweden
M: +46 72 540 93 38   E: Elisabeth.somp@business-sweden.se

Karin Svenonius, Kommunikationsansvarig, Invest in Skåne
M: +46 768 89 07 06   E: Karin.svenonius@skane.com

Business Sweden

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Vi hjälper svenska företag genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk och internationella företag att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd. Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support på 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet

Invest in Skåne

Invest in Skåne är Skånes officiella marknadsföringsbolag med uppdrag att attrahera utländska investeringar till Skåne samt att främja de regionala företagens internationalisering. Bolaget tillhandahåller kostnadsfri rådgivning och service till utländska företag som överväger Skåne för framtida investeringar. Invest in Skåne hjälper även skånska företag som vill göra affärer internationellt.

23 Augusti 2019