Gynius blev Årets gränsöverskridare

Medicinteknikföretaget Gynius fick under tisdagen ta emot Business Swedens pris för Årets gränsöverskridare. Priset delades ut under 33-listans finalgala på Münchenbryggeriet i Stockholm och innebär konsulthjälp av Business Sweden för motsvarande 100 000 kronor.

33-listan utgörs av Sveriges 33 hetaste unga teknikföretag och drivs sedan sex år av tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik. I år är Business Sweden strategisk partner och ansvarig för den nyinstiftade kategorin Årets gränsöverskridare.

- Vi vill inspirera entreprenören till att utmana sina gränser, både mentalt och geografiskt. Det är bakgrunden till den nya kategorin, säger Kristina Windrup Olander, kommunikationschef på Business Sweden.

Årets gränsöverskridare blev medicinteknikbolaget Gynius, som fick priset för exportframgångarna med sitt bärbara, batteridrivna gynekologiska mikroskop. Mikroskopet säljs redan idag i 25 länder och etablerar sig snart i Kina och Ryssland. Priset är 100 000 kronor att använda på Business Swedens konsulttjänster.

Motivering:

"Vår pristagare bevisar att en bra produkt inte uppmärksammar några gränser, varken geografiska gränser eller gränser för användningsområden. Med sitt mikroskop i fickformat banar hon väg för att världens kvinnor ska ha samma rätt till en diagnos, oavsett om man bor i Changchun, eller i Chicago."

Elisabeth Wikström Shemer, Medical Director Gynius, tillsammans med Ylva Berg, vd Business Sweden.

13 April 2016