Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Egna märkesvaror på frammarsch i Europa

Business Sweden arrangerar för nionde året i rad en svensk samlingsmonter under marknadsföringskonceptet Try Swedish!* på PLMA– den största och mest ansedda mässan inom private label. PLMA går av stapeln den 24-25 maj i Amsterdam med 21 svenska företag i samlingsmontern.

Private label, dvs. distributörsmärken/egna varumärken, växer sig allt starkare för varje år och utgör idag mer än 40 procent av produktutbudet i de flesta europeiska länder.

- Private label omfattar inte längre bara budgetprodukter, utan tar sig sakta men säkert in bland premiumprodukter och nischade segment som t.ex. ekologiskt eller laktos- och glutenfritt. Därmed skapas affärsmöjligheter för alla typer av produkter och producenter. Private label möjliggör dessutom för svenska producenter att växa på internationella marknader utan att behöva investera i den ofta tids- och kostnadsintensiva processen att bygga upp ett varumärke på en ny marknad, säger Andreas Rentner, Area Manager Benelux på Business Sweden.

I den svenska samlingsmontern deltar AB Anders Löfberg Albina Snacks AB, Bofood AB, Delibake AB, Fjällbröd AB, Foodimpex International AB, Frebaco Kvarn AB, Klädesholmen AB, Kolafabriken i Sverige AB, Marenor AB, Maskinpakking AB, Matfabrikören Sverige AB, Mixwell AB, Mobergarna AB, Olle Svenssons AB, Orkla Confectionary & Snacks Sverige AB, Orkla Food Sverige AB, Salinity, Schöttinger Finest Marsipan, Switsbake Int AB, Trensums Food AB och Västkustfilé AB. För flera svenska utställare har deltagande i PLMA tidigare år lett till konkreta affärer och värdefulla kontakter för framtiden. Många utställare ser det som ett forum för att knyta nya affärskontakter och vårda befintliga kundrelationer. 

Under PLMA deltar fler än 2 100 utställare från över 70 länder och mässan besöks av cirka 9 000 branschprofessionella – däribland inköpare och kategorichefer från de ledande livsmedelskedjorna i Europa och runt om i världen.

*Try Swedish! är framtaget av Business Sweden och Visit Sweden för att skapa uppmärksamhet kring svenska produkter utomlands. Målgrupperna är matintresserade konsumenter och resenärer, livsmedelsinköpare samt journalister och opinionsbildare.

För ytterligare information kontakta:

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden, tel. 070 -  594 82 00

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. 

19 Maj 2016