E-handelsguiden får nya länder

Alltfler svenska företag satsar på gränsöverskridande e-handel för att nå ut till nya marknader. För att ytterligare stötta dessa företag utökar nu Business Sweden sin kostnadsfria och nätbaserade E-handelsguide med ytterligare tre länder: Japan, Canada och Österrike.

Linda Laszlo Ek är exportteknisk rådgivare och ansvarig för Business Swedens E-handelsguide. Vi ställde några frågor till henne inför revisionen av guiden.

Varför satsar Business Sweden på en E-handelsguide?

I den digitala revolution som pågår satsar alltfler svenska företag på gränsöverskridande e-handel, och möjligheten att bli en globalt konkurrenskraftig e-handelsaktör har aldrig har varit större. Det finns dock en del exporttekniska svårigheter och andra hinder kopplade till gränsöverskridande e-handel, såsom nationella olikheter kring momsregistreringar, toppdomänregistreringar, regelverk som konsumentlagstiftningar med mera. All denna information kan se olika ut på olika marknader och det är inte alltid så enkelt för företagen själva att få fram, men genom E-handelsguiden får de allt presenterat på ett lättillgängligt och strukturerat sätt.

Vad innehåller E-handelsguiden och vilka företag använder den?

E-handelsguiden innehåller en kartläggning av cirka 20 länders e-handelsmarknader med lokal information om rådande trender, regelverk och praxis. Guiden är till för alla svenska företag som vill satsa på gränsöverskridande e-handel, men framförallt riktar den sig till företag som säljer fysiska varor på nätet som ska skickas till kunder i andra delar av världen och därmed har en del exporttekniska utmaningar att ta hänsyn till.

Vissa av de större mer komplexa e-handelsmarknaderna utanför EU, som USA, Kina, Japan och Kanada har dessutom nedladdningsbara broschyrer med handfasta tips och rekommendationer från Business Sweden om hur man som svenskt företag på bästa sätt kan lyckas med sin e-handel på respektive marknad.

Vad blir nytt i E-handelsguiden 2016?

Varje år sedan guiden lanserades 2011 har vi regelbundet uppdaterat befintliga landguider och utvidgat med fler länder. Förutsättningarna förändras hela tiden och vi måste se till att lagar, regelverk samt trender är uppdaterade för varje land. Inför 2016 har vi valt att utvidga guiden med Japan, Kanada och Österrike – tre mycket intressanta e-handelsmarknader som har stor potential för våra svenska e-handelsföretag.

Hur lyckas man med gränsöverskridande e-handel?

Förutom att hålla koll på lokala lagar och regelverk, måste man känna till och förstå lokala kunders beteenden, önskemål och preferenser när de handlar på nätet. Detta kan se väldigt annorlunda ut från marknad till marknad. Det räcker att titta på våra närmaste grannländer för att se skillnader som kan vara avgörande att anpassa sig efter.

Det är även viktigt att man tar reda på vilka digitala och analoga kanaler lokalt som är mest relevanta och att man ser till att synas i dessa så att de lokala kunderna hittar till webshopen. Många företag väljer idag att, som ett komplement, även köpa in sig på lokala eller globala online-marknadsplatser i syfte att utnyttja den etablerade lokala kundtrafik som är upparbetad på dessa plattformar. Det gäller att sticka ut och nischa sitt erbjudande så mycket som möjligt. Det blir alltmer tydligt att företag som använder de digitala verktygen på rätt sätt, börjar sno marknadsandelar från traditionellt sett framgångsrika exportföretag.

Tips: Business Sweden erbjuder sedan drygt ett år tillbaka en halvdagskurs E-handel på export som är ett utmärkt komplement till E-handelsguiden, för den som ytterligare vill öka sina kunskaper och förbättra sin exportstrategi för gränsöverskridande e-handel.

18 December 2015