Business Sweden partner i årets upplaga av ”33-listan”

Flera av Sveriges mest framgångsrika företag springer ur olika tekniska innovationer. I år medverkar Business Sweden i satsningen ”33-listan” där dagens mest intressanta teknik-startups presenteras.

Storföretag som Ericsson, Atlas Copco och Sandvik är alla väletablerade svenska börsjättar med ursprung i tekniska innovationer. På senare år är det företag som Skype och Spotify som stärkt Sverige som innovationsland. Men vilka av dagens teknikbolag har potential att bli morgondagens internationella stjärnor?

Tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik driver sedan sex år ”33-listan", en lista över Sveriges 33 hetaste unga teknikföretag. I år är Business Sweden strategisk partner.

- Inom ramen för Business Swedens uppdrag vill vi även inspirera svenska företag till ökad internationalisering. Att visa hur andra företag vågat och vunnit är en viktig del av ett sådant arbete, här kommer 33-listan in på ett fint sätt tycker vi, säger Kristina Windrup Olander, kommunikationschef på Business Sweden.

33-listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige. För att kvalificera sig till nominering krävs att företaget:

• Är baserat på en innovation
  • Är max sju år, dvs startat 2009 eller senare enligt Bolagsverket
  • Ej är noterat på någon form av handelsplats

Nomineringarna granskas av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärden som också utser de slutliga vinnarna.

Läs mer om 33-listan här.

04 Januari 2016