Världens första klimatpositiva datacenter byggs i Falun

Världens första klimatpositiva datacenter, EcoDataCenter, byggs nu i VM-staden Falun. Elen till datacentret kommer enbart från förnyelsebar energi: sol-, vind- och vattenkraft samt biobränsle, och överskottsvärmen matas in i Faluns fjärrvärmenät för att värma hushåll och fastigheter.

ICT-sektorn står för tio procent av världens elkonsumtion, varav datacenter utgör en stor del. Ett enda datacenter kan dra mer el än en medelstor stad och en stor del av energin används aldrig. EcoDataCenter är ett datacenter vars överskottsvärme tas tillvara.

- Symbiosen mellan datacentret och vårt energisystem gör att vi kommer att minska utsläppen av koldioxid så mycket att datacentret över en årscykel får en positiv inverkan på miljön, säger Bengt Gustafsson, vd på Falu Energi & Vatten, i ett pressmeddelande.

Business Sweden, Sveriges export- och investeringsråd, har länge samarbetat med olika regionala aktörer för att etablera datacenter i Sverige. Tomas Sokolnicki är Senior Investment Advisor ICT & The Swedish Datacenter Initiative på Business Sweden. Han tycker att EcoDC-projektet är ett mycket intressant initiativ:

- Datacenterindustrin växer kraftigt globalt, och det är viktigt att Sverige blir ett föregångsland kring effektiv användning av energi, förnyelsebara energikällor och smarta innovationer satta i system. EcoDCs datacenter är ett steg i rätt riktning och kan utgöra inspiration för hela branschen, säger Tomas Sokolnicki.

Bakom EcoDataCenter står det kommunala energibolaget Falu Energi & Vatten och entreprenörföretaget EcoDC AB. Schneider Electric levererar lösningar och produkter till datacentret.

Det första huset av tre beräknas stå klart första kvartalet 2016.

Läs mer om EcoDataCenter http://ecodatacenter.se

23 Februari 2015