Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Två internationella nomineringar för Sverigekampanjen Democreativity

Denna vecka avgörs de internationella PR- och reklamtävlingarna Eurobest och European Excellence Awards, där Sverigekampanjen Democreativity har nominerats för bästa varumärke och bästa internationella kommunikation. Business Sweden, VisitSweden och Svenska institutet ligger bakom kampanjen, som har bidragit till att bilden av Sverige som ett öppet och kreativt land har nått ut till 150 miljoner människor över hela världen.

I Helsingfors i dag avgörs Eurobest, som belönar de bästa kreativa kampanjerna i Europa. Business Swedens, VisitSwedens och Svenska institutets kampanj Democreativity är nominerad som bästa varumärke inom PR. http://www.eurobest.com/winners/2014/pr/

I morgon torsdag delas utmärkelserna i tävlingen European Excellence Awards ut i Paris, där Democreativity är nominerad i kategorin bästa internationella kommunikation. Konceptet har utvecklats med Prime som kreativ byrå. http://www.excellence-awards.eu/shortlist/

Democreativity, en lek med orden ”democracy” och ”creativity”, är ett initiativ som vill uppmuntra människor i hela världen att tillsammans skapa nya idéer. Vid lanseringen i april uppmanades dataspelintresserade i hela världen att komma med spelidéer som man tycker är underrepresenterade i dagens dataspel, ett område där Sveriges position sedan några år är mycket stark. Över 500 idéer kom in, analyserades av en expertpanel och några av idéerna utvecklades till spelprototyper. www.democreativity.com

Det övergripande målet är att stärka bilden av Sverige som ett kreativt land och efter fyra månader hade initiativet omtalats internationellt för en publik på nästan 150 miljoner människor, långt över projektets målsättning. Bland andra The Independent, The Next Web, Times of India, BBC Radio och International Business Times rapporterade om det kreativa Sverige med anledning av Democreativity.

Nyligen tog Democreativity hem ett silver för Årets digitala kampanj i tävlingen Spinn, som varje år belönar Sveriges bästa PR-kampanjer. I september bidrog Democreativitykampanjen till att Stockholm fick pris som bästa internationella destination på amerikanska Prevue Visionary Awards. http://www.spinn.nu/, http://www.prevueonline.net/visionaryawards/stockholm/

Business Sweden, VisitSweden och Svenska institutet arbetar för att stärka Sveriges varumärke och man har redan tidigare genomfört flera Sverigekampanjer tillsammans. Syftet är att öka kännedomen om och skapa förtroende för Sverige, få fler internationella besökare, öka svensk export och attrahera talanger. 


För ytterligare information, kontakta:

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare på Business Sweden, emilie.eliassonhovmoller@business-sweden.se, tel 072-540 93 38.

Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00

Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900

Bitte Olsson, pressansvarig på VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com,
tel 0705-25 04 56

Henrik Selin, avdelningschef på Svenska institutet, tel 08-453 78 73

Anna Knutsson, pressansvarig Sverige på Svenska institutet, tel 08-453 78 37

Business Sweden (www.business-sweden.se) stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

VisitSweden (www.visitsweden.com/partner) är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen riktas till en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Tillsammans med våra samarbetspartners väljer vi rätt Sverigebudskap och rätt kanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Svensk turistindustri står för 3,1 procent av BNP, omsätter 284,4 miljarder kronor och sysselsätter 173 000 personer. Exportvärdet är 106 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2013.)

Svenska institutet (www.si.se) är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. 

03 December 2014