Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Svenskt filmskapande i världsklass lyfts fram på Cannesfestivalen

Den 19 maj arrangerar Business Sweden och Sveriges ambassad i Paris ett seminarium under filmfestivalen i Cannes. Sveriges konkurrensfördelar kring filmskapande diskuteras i en paneldebatt och åtta innovativa svenska filmföretag berättar hur de kan bidra till ökad lönsamhet och kvalitet i filmprojekt.

- Sverige har stort tekniskt kunnande inom filmskapande. Det är inte minst våra åtta deltagande företag bevis på. Min förhoppning är att man ska få upp ögonen för svensk kompetens inom denna bransch så att det leder till fler utländska filminvesteringar i Sverige och att fler uppmärksammar vad svenska innovationer kan göra för filmproduktioner, säger Patrick El Cheikh, områdesansvarig för digitala tjänster och underhållningsteknologier på Business Sweden.

Utländska och samproducerade filmproduktioner i Sverige ger en mängd arbetstillfällen och utgör ett avsevärt tillskott i svensk ekonomi. 280 svenskar fick arbete bara på Hollywoodversionen av Girl with the Dragon Tattoo och 300 miljoner kronor spenderades på tjänster av olika slag i Sverige, enligt Sweden Film Commission (SFC).

De åtta svenska företag som deltar är Dramatify, Europa Sound & Vision, Fido Film, ftrack, HAWC, iList, Imagination Studios och Simplygon.

Förra året besökte 2 000 personer från 78 länder SFC:s paviljong i Cannes.

Datum: 19 maj
Tid: 10:00-12:00, 12:00-14:00 Lunch
Plats: The Pavilion of the Sweden Film Commission, Village International Pantiero (No: 219)

För mer detaljerat program, se www.business-sweden.se/en/about-us/Seminars-and-events/EventsSeminars/Swedish-film-business-in-Cannes/

 


 

För ytterligare information kontakta:
Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

19 Maj 2014