Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Svenska företag i Kenya ser ljust på framtiden

Business Sweden har i sin Business Climate Survey Kenya 2014, tillfrågat 28 svenska företag* i Kenya om hur de upplever affärsklimatet i landet och hur framtidsutsikterna ser ut. Resultaten är positiva – mer än 80 procent tror på ökade intäkter under 2014 och drygt 60 procent tror sig växa med mer än 25 procent de närmaste tre åren.

Undersökningen visar också att nära sju av tio svenska företag tror på ökad lönsamhet 2014. De positiva framtidsutsikterna reflekteras även i förväntningarna på investeringsklimatet. Mer än 90 procent av företagen tror att investeringsklimatet kommer att förbättras under de närmaste tre åren och företagen planerar att investera över 80 miljoner dollar i framför allt arbetskraft och anläggningar under samma period.

De viktigaste orsakerna till att svenska företag etablerar sig i Kenya är marknadspotentialen och det geografiska läget. Åtta av tio företag använder Nairobi som ett nav, varifrån de även gör affärer i övriga länder i Östafrika.

-Det är säkert en delförklaring till att svenska företag etablerar sig här. Jag tror också att intresset för Kenya beror på en stark ekonomisk tillväxt på 4-6 procent om året och att det växande antalet svenska företag som etablerar sig här öppnar upp ögonen för andra svenska företag, säger Pelle Jacobson, ansvarig för studien på Business Swedens kontor i Kenya.

För att lyckas med sin exportsatsning är det viktigt att arbeta med kompetenta och passande partners och att ha någon form av lokal etablering i Kenya. Ett väl uppbyggt nätverk och en genomlysning av marknaden är en bra förutsättning för att hitta rätt partner enligt företagen på plats.

Utmaningar som företagen ställs inför är främst korruption – sex av tio företag har blivit utsatta för korruption.

- Att korruption utgör ett problem är väntat och det främsta råd vi ger svenska företag är att de från början av sin etablering i Kenya är tydliga med sin antikorruptionspolicy så att den sprids inom deras nätverk i landet, säger Pelle Jacobson.

Svensk export till Kenya uppgick till ca 340 mkr år 2013.

*Sex av tio företag har mindre än tio medarbetare och har etablerat sig i Kenya under de senaste fem åren. Företagen representerar många olika branscher och säljer huvudsakligen sina produkter och tjänster till den privata sektorn.


För ytterligare information, kontakta:
Business Swedens presstelefon: 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

19 Mars 2014