Svensk järnvägsdelegation till Turkiet

Den 13-14 maj besöker tio svenska företag den turkiska järnvägsindustrin tillsammans med Business Sweden, Sveriges ambassadör i Ankara och Sveriges generalkonsul i Istanbul. Delegationen ska diskutera samarbete med den turkiska järnvägsindustrin och affärsmöjligheterna är stora.

Turkiet kommer att investera närmare 45 miljarder dollar i järnvägssektorn fram till år 2023. Målen tills dess är ambitiösa – tågfrakt och passagerarresor ska öka med 15 respektive 10 procent. Därutöver ska ytterligare 13 000 km järnväg byggas.

- Turkiet satsar stort på järnvägssektorn. Sverige är en stark nation med högteknologiska lösningar inom tåg- och rälstransport. Många svenska företag gör affärer i Turkiet och vi hoppas att delegationen blir ett tillfälle att ytterligare stärka banden mellan våra länder, säger Antoine Fanoun, handelssekreterare på Business Sweden i Turkiet.

Den svenska delegationen består av Atlas Copco, SAAB, SRS Sjölanders, Bufab, Ovako Steel, Grontmij, Icomera, Sensys Traffic, Systemair och SKF.

12 Maj 2014