Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Stora affärsmöjligheter för svensk modeindustri i USA

Den 4-5 november arrangerar Business Sweden, inom ramen för Swedish Fashion Goes New York*, ett tvådagarsprogram i Stockholm med fokus på hur man etablerar sig på amerikanska modemarknaden, med seminarier och individuella möten mellan svenska modeföretag och amerikanska modeaktörer.

Deltagarna får praktiska tips och information om hur man etablerar sig på den amerikanska marknaden och får lyssna till några av New Yorks framgångsrika modeaktörer som delar med sig av sina insikter om branschen. De svenska deltagande modeföretagen har även individuella möten med de amerikanska aktörerna om sina planer för USA, och hur de kan jobba tillsammans för att etablera sig eller växa på den amerikanska marknaden.

- Vår förhoppning är att svenska modeföretag ska få vägledning i hur man etablerar sig i USA och att de knyter värdefulla kontakter. Målet är att skapa långsiktiga relationer och samarbeten mellan svenska modeföretag och amerikanska modeaktörer, säger Vivianne Gillman, chef för Business Sweden i New York.

Talare är Gunnar Oom, statssekreterare åt handelsminister Ewa Björling och Annika Rembe, Generaldirektör på Svenska Institutet. Palle Stenberg, vd på Nudie Jeans, och Emy Blixt, grundare av Swedish Hasbeens, delar med sig av sina erfarenheter av den amerikanska modemarknaden och de amerikanska modeaktörerna deltar i en paneldiskussion som modereras av Vivianne Gillman, chef för Business Sweden i New York.

Programmet är ett led i Business Swedens satsning på kreativa näringar, där modeindustrin är en viktig bransch. Med nära en tredjedel av den globala marknaden är den amerikanska klädindustrin störst i världen, och en viktig marknad för den svenska modeindustrin.

För mer information, se www.business-sweden.se/en/about-us/Seminars-and-events/EventsSeminars/Matchmaking-and-US-entry-event-in-Stockholm-/

Seminariet den 4 november är öppet för press 8:30 – 10:30. Anmäl dig gärna till press@business-sweden.se.

Swedish Fashion Goes New York är ett samarbete mellan Business Sweden, SI, och Utrikesdepartementet med syfte att öka medvetenheten om Sverige som mode- och designnation. Särskilt fokus ligger på kunskapsöverföring inom hållbart mode.

För ytterligare information, kontakta:

Business Swedens presstelefon: 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

01 November 2013