Skeppningshandboken - nu med betalningsavsnitt

Håller du på att etablera ditt företag på en ny marknad, eller finns det kanske planer på det inom en snar framtid? Då kan det vara bra att ha en genomgående guide som ger dig mer insikt i din utvalda marknad.

Du kanske har funderingar kring vilka exportregler som gäller, vad landets kunder är vana vid i fråga om betalning eller vilka finansieringsmöjligheter du har. Business Sweden har sammanställt Skeppningshandboken, som ger dig marknadsspecifik information om allt detta och mer därtill. Vi har dessutom gjort en sammanslagning av Skeppningshandboken och Betalningsguiden för att du ska hitta all information om marknaden på ett och samma ställe.

I Skeppningshandboken hittar du uppgifter om allmänna exportregler samt specifik landinformation om bestämmelser för export till cirka 190 länder. Du finner även information om lämpliga betalningsformer, möjlighet till kreditförsäkringar, finansieringsmöjligheter och inkassorutiner i över 60 länder. All information om betalningar finns dessutom både på svenska och engelska.

Varje landsavsnitt börjar med allmän information om landet i fråga, till exempel befolkningsmängd och valutainformation. Du får sedan ta del av information om regler som implementeras i landet, till exempel vid införtullning, hur handelsfakturan ska vara utfärdad, om särskilda intyg krävs och vilka övriga dokument som är nödvändiga. Det finns även information gällande varorna, som produktkrav, varumärkning, varuprover och emballage. Slutligen finns även användbara adresser till svenska ambassader och konsulat i det valda landet och även till Business Swedens lokala kontor.

I landets betalningsavsnitt finner du information om bland annat kreditinformation, valutarestriktioner, betalningsformer, dröjsmålsränta, garantier och verkställighetsåtgärder.

Du kan hitta exempel på hur Skeppningshandboken är upplagd på Business Swedens hemsida: ett allmänt avsnitt om Norge och ett betalningsavsnitt om Kina.

Skeppningshandboken är ett lättanvänt och användbart verktyg när du vill etablera dig på en ny marknad, där all information du behöver i början är samlad på en och samma plats. Nu när vi inkluderat Betalningsguiden i Skeppningshandboken finns det ännu mer information att ta del av, och du behöver inte komplettera handboken med ännu en guide för att ta reda på finansiell information om din utvalda marknad.

Priset på en helårsprenumeration av Skeppningshandboken är 4.500 kronor (plus moms).

13 Maj 2014