Rekordstark svensk närvaro på världens främsta mobilmässa

Den 2-5 mars arrangerar Business Sweden för trettonde året i rad en svensk samlingsmonter på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona. Samlingsmontern ska fungera som en inkörsport till internationalisering för innovativa ICT-företag med tillväxtpotential. Sammanlagt 20 svenska företag visar upp sina mobila innovationer, träffar partners och gör affärer.

Mobila tjänster och produkter är något av en svensk specialitet och Sverige ses på många håll som ledande när det gäller utveckling av ny teknologi inom området. Företagen i den svenska paviljongen representerar bland annat det senaste inom interaktion med gester, apputveckling, mobila mjukvarulösningar, lösningar för infrastruktur/nät och lokaliseringslösningar.

- Rekordmånga företag deltar i den svenska samlingsmontern, vilket tyder på att mässan upplevs som en värdefull mötesplats för att knyta affärskontakter med operatörer, samarbetspartners, kunder och potentiella investerare, säger Niklas Johnsson, Senior Investment Advisor ICT, Business Sweden.

Förra året besökte 85 000 personer från 200 länder mobilmässan och 1 700 utställare var på plats.

Företagen i årets svenska paviljong är:

Apputveckling: Appland Store, Tactel
Billing and Customer Care: Caleo Technologies

Mobil bränslecellsladdare: MyFC

Customer Experience Management: CICS, Seavus

Interaktion med gester: Crunchfish

Mobile entertainment: Nexeven

Mobil infrastruktur och hantering av nätverk: Aktavara, Cybercom, Combain Mobile, Netrounds, OnePhone

Mobile Software Solutions: Birdstep Technology

Positioneringslösningar: Mobile Arts, Global Warning System

Communication software solutions: ENEA, Limes Audio, Telavox

Utöver dessa företag medverkar även flera medlemsföretag från Swedish M2M Service Enablers (SMSE) och Sweden Mobile Association.

Välkommen att delta i nedanstående program:

Mottagning i Business Swedens monter:

Plats: Den svenska paviljongen, hall 7 (i den nya mässanläggningen Fira Gran Via), monter 7E41 och 7F41

Tid och datum: Måndagen den 2 mars kl.15:00-17:00 Tisdagen den 3 mars kl.16.00-18.00

För mer information om företagen, se www.business-sweden.se/mwc2015. Om du vill boka intervju med något av de deltagande företagen, kontakta Business Swedens pressavdelning eller företagen direkt.

För ytterligare information kontakta:

Emilie Eliasson Hovmöller, presschef Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare i Sverige och i 50 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

18 Februari 2015