Produktpresentation för tyska livsmedelskedjan Kaiser’s Tengelmann som en del av planerad testförsäljning

Under vecka 5 2014 presenterar 14 svenska livsmedelsföretag både nya och kända produkter för beslutsfattare från tyska livsmedelskedjan Kaiser's Tengelmann.

Kaisers Tengelmann är en av de ledande livsmedelskedjorna i Tyskland. Produktpresentationen är första steget inom ett inköpssamarbete med anslutande testförsäljningskampanj. Livsmedelsföretagen ankommer dagen innan produktpresentationen för att genomföra butiksbesök i Kaiser’s butiker tillsammans med Business Sweden. Produktpresentationsdagen går av stapeln på Sveriges Ambassad i Berlin då företagen träffar beslutsfattarna, samt tillagar och presenterar sina produkter. Parallellt med företagens produktpresentationer organiseras ett seminarium om Tyskland och den tyska livsmedelsmarknaden, samt ett besök på den finska konstutställningen ”Hunger nach Bildern”.

Kaiser’s uppvisar intresse för svenska produkter och har i diskussion med Business Sweden uttryckt:
-"Vi söker nya impulser till vårt sortiment och är intresserade av vad Sverige har att erbjuda. Vi har sett tidigare testförsäljningar i Tyskland och är imponerade. Vi hoppas kunna hitta flera produkter som kan fungera långsiktigt på den tyska marknaden."

Vid intresse från Kaiser's säljs produkterna i butik i en svensk kampanjvecka under vecka 25 (Midsommarveckan). Testförsäljningskampanjen är förlagd till region Berlin och omnejd med ca 150 butiker. För att skapa uppmärksamhet skickas ett reklamblad ut till 1,2 miljoner hushåll, Sverigedekorationer tillhandahålles butikerna och under veckan organiseras provsmakningar för konsumenterna.

Efter testförsäljningen får företagen rapportering med försäljningssiffror, Kaiser's feedback, konsumenters intryck och rekommendation om nästa steg i Tyskland.

Kontakt:
Karin Waller