Pressinbjudan till: Business Swedens marknadsöversikt december 2013

Under en längre tid har företagens förväntningar stigit i Sverige liksom i större delen av västvärlden. I USA har också konjunkturåterhämtningen fortsatt, men i Västeuropa har aktiviteten inte tagit fart. De globala handelsströmmarna har ökat långsamt, trots god tillväxt i ett flertal tillväxtländer.

Den svenska exporten av varor och tjänster minskade de tre första kvartalen 2013 med 1,6 procent jämfört med föregående år i fasta priser. I kronor räknat ser det betydligt värre ut. Är det lugnet före den stora återhämtningen eller är vi på väg in i en stagnations-ekonomi? Hur ser utsikterna för svensk export ut och vilka är riskerna? Det tar Business Sweden bland annat upp i sin marknadsöversikt som presenteras i morgon, torsdagen den 12 december.

Business Swedens chefekonom Mauro Gozzo presenterar en ny internationell konjunkturprognos som sträcker sig till och med 2015. I bedömningen har effekterna av den senaste utvecklingen bakats in. Makroanalysen bevakar 37 länder och det är utvecklingen i dessa länder som ligger till grund för Business Swedens syn på världsekonomin och på svensk export.
I Business Swedens marknadsöversikt för december 2013 presenterar Mauro Gozzo även en färsk prognos för svensk export för 2014 och 2015 samt marknadsutsikterna per region.

Välkommen!

Tid: Torsdagen den 12 december kl. 10.00
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan: press@business-sweden.se

För ytterligare information kontakta:

Business Swedens presstelefon: 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

11 December 2013