Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Pressinbjudan till: Seminarium om affärsmöjligheter inom livsmedel i Mellanöstern

Den 20 mars presenterar Business Sweden resultaten av sin livsmedelsstudie om affärsmöjligheter för svenska livsmedels – och livsmedelsutrustningsföretag som jobbar mot dagligvaruhandeln och HoReCa*-sektorn i Mellanöstern. Regionens ökande befolkning, inkomster, hälsomedvetenhet och efterfrågan på västerländsk mat, banar väg för svensk export.

Business Swedens lokala kontor i Dubai, Riyadh och Kairo har nyligen genomfört studien som även visar att Förenade Arabemiraten, Egypten och Saudiarabien är beroende av matimport för att täcka de lokala behoven – i snitt importeras 70 procent av all mat. Med en ökande befolkning och inkomster, har efterfrågan på mat ökat mycket snabbt. Det finns också en tilltagande hälsomedvetenhet i Mellanöstern, med växande fetma och allt fler som drabbas av diabetes. Efterfrågan på hälsosam och organisk mat förväntas därför stiga.

-       Intresset för organiska och hälsosamma livsmedel har ökat i hela regionen där Dubai ligger i framkant både som testmarknad för nya produkter och som logistisk hubb för vidare expansion till närliggande marknader i MENA. Lokala distributörer på mogna marknader i MENA letar därför efter internationella varumärken som kan möta stormarknadernas, restaurangernas och slutkundens efterfrågan på hälsosam västerländsk mat. Detta i samband med en mycket hög livsmedelskonsumtion per capita, gör att det finns goda affärsmöjligheter för svenska livsmedelsföretag, säger Cherif Sayed, Area Manager MENA på Business Sweden.

Förutom en presentation av studien, berättar Albina Snacks AB, O’Learys och AB Hallins Verkstäder, om sina exporterfarenheter i Mellanöstern, hur de lyckats ta sig dit och vilka de största skillnaderna är jämfört med hur man gör affärer i Europa. Dessutom förklarar IslamGuidens Halalcertifiering AB innebörden av halal, vad som krävs, hur man går till väga och vilka produkter som berörs. Business Sweden informerar också om vilka handelsregler svenska företag bör beakta vid export till regionen. 

Kort om länderna i undersökningen:

  • Förenade Arabemiraten sätter ofta trender för resten av regionen. Konsumenterna är köpstarka, upplysta och öppna för nya produkter. Dubai är en av världens mest hotelltäta städer och importerar en stor del av livsmedelsutrustningen.
  • Saudiarabien är en av de största marknaderna i regionen med ett stort beroende av utländska produkter och en ung befolkning som ställer allt högre krav på kvalitet. 
  • Egypten är navet för handeln i Nordafrika. Med en befolkning på över 84 miljoner och en utbredd turism, uppvisar landet många intressanta affärsmöjligheter. 

Tid: Torsdagen den 20 mars, kl. 08:30-14:00 (inklusive lunch)
Plats: Klarabergsviadukten 90, World Trade Center
Anmälan: press@business-sweden.se
För mer information se www.business-sweden.se/Om-oss/Seminarier-och-events/EventsSeminarier/Att-lyckas-med-livsmedelsexport-till-Mellanostern/


För ytterligare information, kontakta:
Business Swedens presstelefon: 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

18 Mars 2014