Nomineringarna klara till Stora Exportpriset 2013

För nionde året i rad delar Business Sweden ut Stora Exportpriset till ett framgångsrikt svenskt exportföretag. Prisutdelningen äger rum den 9 april i Stadshuset och de nominerade företagen är Arcam, BCC, Brokk, Envirotainer, Safegate och Zound Industries.

Kriterierna för att bli nominerad är att företaget ska visa en stark utveckling av sin export på flera marknader och bidra till en positiv utveckling av sysselsättningen i den svenska verksamheten.

De nominerade företagen till Stora Exportpriset 2013 är:

Arcam AB, Mölndal www.arcam.com
Arcam tillverkar utrustning för att producera komponenter ur metallpulver från digitala tredimensionella modeller. Kunderna återfinns främst inom ortopediska implantat samt inom flygindustrin.

Björkemar Construction & Consulting BCC AB, Landskrona www.bccab.com
BCC utvecklar och säljer maskinutrustning och odlingssystem samt erbjuder kunnande till återbeskogningssektorn. BCC:s konceptlösningar möjliggör en kostnadseffektiv produktion med minimal miljöpåverkan vid produktion av nya skogsplantor.

Brokk AB, Skellefteå www.brokk.com
Brokk utvecklar och säljer demoleringsutrustning, även kallade rivningsrobotar. Kunderna återfinns inom byggindustri, metallprocessindustri, cementindustri, gruvindustri och tunnelbyggande samt kärnkraftverk. Brokk är representerat på mer än 60 marknader och säljer årligen till ett 80-tal länder.

Envirotainer AB, Knivsta www.envirotainer.com
Envirotainer erbjuder säkra kyltransporter för läkemedelsindustrin och deras logistikpartners. Företaget utvecklar, tillverkar och hyr ut aktivt temperaturreglerade containerlösningar för flygtransport av temperaturkänsliga produkter. Envirotainer säkerställer med andra ord en obruten kylkedja från dörr till dörr.

Safegate Group, Malmö www.safegate.com
Safegate Group erbjuder integrerade lösningar för säkrare, effektivare och miljövänligare hantering av flygplan på marken. Kärnan i verksamheten är parkeringssystemet Docking Guidance System – ett laserbaserat system för säker och effektiv dockning av flygplan vid flygplatsterminaler samt ett system för ljusstyrning av flygplanens rörelse på marken. Safegate är ett globalt företag som 2012 levererade utrustning till 95 länder.

Zound Industries International AB, Stockholm www.zoundindustries.com
Zound Industries designar, utvecklar, tillverkar och säljer hörlurar som livsstilsprodukter på den globala marknaden. Genom att identifiera ett tomrum mellan teknik och mode har företaget lyckats göra hörlurar till en modeaccessoar. Zound har på exceptionellt kort tid placerat sina varumärken på cirka 95 marknader.

Programmet den 9 april omfattar förutom prisutdelningen även seminarier som ska inspirera och ge deltagarna möjlighet att bredda sin exportkompetens inom en rad olika områden. Dessutom talar Jens Spendrup och författaren Mari Jungstedt om bland annat export, entreprenörskap och sina egna erfarenheter av internationellt företagande.

För mer detaljerat program, se www.business-sweden.se/Trade/Stora-Exportpriset/Program/
_______________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta:
Magnus René, vd Arcam, tel. 0702-79 89 99
Torsten Karlsson, vd BCC, tel. 0705-34 99 20
Eva Skinner, Marketing Communication Manager Brokk, tel. 0910-71 18 00
Lisa Gunn, Marketing Manager Envirotainer, tel. 018-34 73 98
Lotta Jacobsson, Marketing Coordinator Safegate, tel. 040-699 17 00
Konrad Bergström, grundare Zound Industries International, tel.  070 713 03 88

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi gör Sverige mer attraktivt att göra affärer med.

26 Mars 2013