Nominerade till Stora Exportpriset: The Lexington Company

The Lexington Company är ett av två designföretag som nominerats till Stora Exportpriset 2014.

Företaget grundades 1997 av Kristina Lindhe och fyra partners. Lexington är det enda nominerade företaget som sysslar med kläder och heminredning.

Lexingtons nisch i mode- och heminredningsvärlden är klassisk New England-stil. Inspirationen kommer från nordöstra USA och namnet är taget från staden Lexington i Massachussetts. Företaget såg att det fanns efterfrågan på New Englands ’preppy style’, något som ofta förknippas med välbärgade familjer på den amerikanska östkusten och de välkända Ivy League-universiteten belägna på samma kust, exempelvis Harvard och Yale. Stilen kännetecknas av högkvalitativa material, nedtonade färger och en viss kuststadskänsla. Ralph Lauren och Gant är välkända varumärken med samma inspiration, men Lexingtons profil är yngre med ett något lägre pris. Lexington har även lagt till lite extra amerikansk patriotism genom att använda textilier inspirerade av den amerikanska flaggan.

Fram till 2008 var Lexingtons verksamhet fokuserad på heminredning; deras typiska produkt är fortfarande textilier inspirerade av den amerikanska flaggan. Företaget började få frågor om varifrån kläderna som bars av modellerna i Lexingtons reklamkampanjer kom. Då föddes idén att introducera klädkollektioner. Lexingtons första kollektioner lanserades 2008 och inspirerades både då och nu av amerikansk ’preppy look’, som är lite mer pan-amerikanskt än inspirationen för deras heminredning. Året innan företaget lanserade sina modekollektioner hade Lexington en omsättning på 110 miljoner kronor. 2012 hade bolaget ökat sin omsättning till 222 miljoner kronor. Lexington har nu över 600 återförsäljare i 19 länder över hela världen.

Visionen är att kunna erbjuda ett komplett livsstilskoncept i New England-stil och att bli det ledande livsstilsvarumärket på utvalda marknader i Europa och därefter i andra delar av världen. Lexingtons viktigaste marknader, förutom Sverige, är Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Spanien. Utanför Europa finns Lexington representerade i Kina, Taiwan och USA. Lexington har även etablerat en stark närvaro online genom e-handel, särskilt inom sina målmarknader.

Läs mer om Lexington: www.lexingtoncompany.com

30 April 2014