Nominerade till Stora Exportpriset: Tacton Systems

Tacton Systems arbetar med systemkonfigurering och har nominerats till Stora Exportpriset 2014.

Tacton Systems började som en avknoppning av SICS, Swedish Institute of Computer Science. Deras huvudprodukt, en konfigurator som virtuellt bygger upp ett system som består av en mängd delkomponenter som i sin tur är beroende av varandra, började utvecklas på SICS 1987. Den första konfiguratorn, som användes för ett testprojekt, blev klar 1993 och 1998 blev Tacton Systems ett självständigt företag.

Konfiguratorn kan användas för att bygga upp en produkt med många valmöjligheter enligt kundens önskemål. Stora kunder inkluderar ABB Robotics, Albany Door Systems, Siemens, GE Healthcare och Alfa Laval.

Tactons omsättning uppgick 2012 till strax under 105 miljoner kronor. I slutet av 2012 passerade Tacton Systems en arbetsstyrka på 100 anställda, detta efter att ha rekryterat ett trettiotal nya medarbetare under året. Samma år utsågs bolaget till Gasellföretag av Dagens Industri. 2013 anställdes ytterligare ett trettiotal medarbetare.

Förutom sitt innovativa produktutbud inom systemprogrammering, har Tacton Systems gjort sig ett namn tack vare sin förmåga att trotsa lågkonjunkturen och istället växa under den period då tillväxt var som svårast. Dessutom har Tacton Systems en mycket internationell profil. Bland deras anställda idag finns 15 olika nationaliteter och 25 olika språk talas. Deras kunder finns över hela världen, främst i Europa, Nordamerika och Japan.

Tacton Systems visar att ett företag med innovativa produkter, problemlösning genom samarbete och internationella visioner, kan bli framgångsrika.

Läs mer om Tacton: www.tacton.com

30 April 2014