Nominerade till Stora Exportpriset: Bolon

Bolon AB tillverkar premiumgolv och är ett av de två designföretag som nominerats till årets Stora Exportpris.

Bolon AB har drivits av familjen Eklund sedan 1949. Under dessa 65 år har företaget gått från att tillverka trasmattor av överblivna textilier till att designa golv i samarbete med några av världens största modehus.

När Nils-Erik Eklund startade företaget hade han troligtvis föga idé om den riktning hans verksamhet skulle komma att ta. Men även om Bolon har kommit långt sedan de tillverkade trasmattor i Stockholm, finns miljövänlig innovation kvar som företagets katalysator.

1967 skedde ett generationsskifte hos Bolon då Lars och Monica Eklund tog över. Produktutvecklingen började ta fart och man började även tillverka förtältsmattor för camping. Steget därifrån till att fortsätta med golvbeklädnad var inte långt och efter 1993 gick man vidare och lanserade vävda vinylgolv. Sedan dess har golv varit Bolons huvudsakliga produkt, men kreativiteten kring möjligheter för golvdesign har aldrig slutat flöda. 2003 blev året då formgivning blev en erkänt viktig del av Bolons verksamhet, då Annica och Marie, barnbarn till Nils-Erik, tog över. Samma år fick systrarna reda på att Armani använde sig av Bolons golv i en av sina butiker och således började vägen från traditionell golvtillverkare till exklusivt designhus.

Sedan dess har Bolon samarbetat med världskända modehus som Missoni och Jean Nouvel genom sina Designer Friends-kollektioner. Samtidigt har de släppt egendesignade golvkollektioner. Förnyelsebara material är fortfarande en viktig stapel inom företaget, vilket märks genom deras produktutveckling och val av råmaterial. Kollektionen Botanic släpptes 2010 och där användes Bolons egenutvecklade mjukningsmedel, gjort på återvinningsbart växtmaterial. 2014 gick Bolon ut med meddelandet att från och med i år kommer alla golv från Bolon att vara 100 % fria från ftalater.

Bolon tog ett annat viktigt steg 2011 då man investerade kraftfullt i en egen produktionslinje för vinylbackingen. Dittills hade man gjort textilväven men köpt vinylplattorna från en underleverantör. För att kunna garantera hög kvalitet och tillgänglighet samlades all produktion i fabriken utanför Ulricehamn. Man investerade också i så kallade jacquardmaskiner för att kunna väva mönster och lanserade den uppmärksammade kollektionen Create 2012 där man bland annat har golvplattor som ger 3D-effekter.

En bok släpptes 2013 för att fira 10 år med systrarna Eklund vid rodret. Boken heter ’The Story of Bolon’ och berättar hela historien om Bolons resa från trasmattor till designergolv, samtidigt som den visar resan genom en samling inspirerande bilder. Bolon har vunnit flera svenska och internationella priser för sina produkter och sin verksamhet under senare år.

Läs mer om Bolon: www.bolon.com

30 April 2014