Nominerade till Stora Exportpriset: Arcam

Arcam utvecklar och säljer utrustning för att producera komponenter ur titanpulver från digitala tredimensionella modeller.

Företaget bildades 1997, men redan 1993 sökte grundarna patent på principen där elektriskt ledande pulver smälts ned lager på lager med hjälp av en elektrisk stråle för att bygga upp tredimensionella modeller. Utrustningen Arcam utvecklar, bygger på denna princip.

Under det första stadiet utvecklades metoden i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, och 1997 när Arcam AB bildades, fortsatte man att utveckla principen och produkten i sig – ett verktyg för att skapa komponenter ur metallpulver för kommersiella syften – på egen hand.

2002 blev ett viktigt år för Arcam, då deras första kommersiella modell, EBM S12, lanserades under  EuroMold-mässan i Frankfurt. Framgången fortsatte och en ny höjdpunkt nåddes år 2007, då det italienska företaget Adler Ortho Group skapade sitt nya ortopediska höftimplantat Fixa Ti-Po. Implantatet skapades med hjälp av Arcams EBM-teknologi, och detta var det första av en lång rad CE- och FDA-certifierade implantat som skulle komma att skapas med Arcams teknologi.

Samma år skapade Arcam även sin nya modell, Arcam A2, som främst används för tillverkning av större delar till flygindustrin. 2009 skapades Arcam A1, som används för masstillverkning av ortopediska implantat. Denna följdes snabbt av den mer värmetåliga Arcam A2X.

Under 2012 och 2013 lanserade Arcam tre nya produkter med sikte både på den ortopediska implantatindustrin och flygindustrin. Deras EBM-teknologi är nu patenterad över hela världen, då Arcam är ett företag med global verksamhet. Deras huvudsakliga målindustrier är fortfarande ortopediska implantat och byggdelar åt flygindustrin. Fokuseringen på valda kundsegment har varit en viktig orsak till de framgångar som uppnåtts. Sedan 2008 har Arcam fyrdubblat sin export. Man har kunnat ta bra betalt genom en värdebaserad prissättning. Arcam erbjuder omfattande support och utbildning till sina kunder för att hjälpa dem att utnyttja teknologin på bästa sätt.

Arcam är ett företag som visar på stor och kontinuerlig innovation, marknadskännedom samt hunger efter global verksamhet, något som gett dem en nominering till det Stora Exportpriset 2014.

Läs mer om Arcam: www.arcam.com

30 April 2014