Merparten av svenska företag i Ryssland planerar att växa

Trots sanktioner och politisk oro räknar 63 procent av svenska företag med att utöka sin verksamhet i Ryssland. Det visar Business Swedens affärsklimatstudie som presenterades på seminariet ”To stay, grow or exit” den 5 maj i Stockholm.

Studien visar också att affärsklimatet är utmanande men att lönsamheten och tillväxtpotentialen är fortsatt hög. Så många som 84 procent av de tillfrågade företagen tycker att Sverige har en positiv eller väldigt positiv image i Ryssland.

- Slutsatsen är att Sverige är en stark handelspartner trots politisk oro, säger Andreas Giallourakis, chef för Business Sweden i Moskva, som presenterade affärsklimatstudien.

På seminariet medverkade även Edward Lucas från the Economist, Veronika Bard-Bringeus, Sveriges ambassadör i Ryssland och Bo Kragh från Svenska Handelsbanken.

Edward Lucas målade upp en dyster bild av Rysslands utveckling och hur denna påverkar säkerhetsläget i framför allt Europa och Sverige. Det finns enligt Lucas tre tänkbara scenarier:

1. Friction. Situationen förblir som den är - det bästa scenariot enligt Lucas.
  2. Escalation. Den politiska och ekonomiska situationen i Ryssland förvärras och konflikten med väst tilltar.
  3. Disintegration of the Russian Federation. Putin misslyckas och någon annan tar över.

Veronika Bard-Bringeus betonade vikten av reformer som sporrar ekonomisk tillväxt i Ryssland. Målet är en tillväxt på 6-7 procent om året, men nu kommer tillväxten inte överstiga 2,5 procent de närmaste åren. Förutom sanktioner är orsakerna bland annat höga anslag till militären och korruption. Bard-Bringeus berättade även kort om ambassadens och Svenska institutets undersökning om hur ryssar ser på Sverige. Trots tilltagande propaganda mot väst är nära 70 procent av ryssarna mycket positivt inställda till Sverige.

Bo Kragh talade om hur sanktioner och kontrasanktioner påverkar Ryssland. Slutsatsen var att Ryssland står inför enorma problem och att oroligheterna i Ukraina ”will drag Russia along”.

Affärsklimatstudien genomfördes under mars och april 2015. Respondenterna är toppchefer och regional ledning i 73 olika svenska företag i varierande storlek från olika branscher, verksamma på den ryska marknaden.

08 Maj 2015