Lägre oljepriser bakom positiv prognos

Världsekonomin fortsätter att utvecklas svagt, men det lägre oljepriset bådar gott för framtiden. Efter ett svagt år 2014 finns goda möjligheter att den svenska exporten får fart nästa år, säger Mauro Gozzo, chefekonom på Business Sweden.

Tre gånger per år presenterar Business Sweden sin Marknadsöversikt, en internationell konjunkturprognos för 37 länder. Efter flera år av svag tillväxt tror nu Mauro Gozzo, chefekonom och ansvarig för Business Swedens ekonomiska rapporter och analyser, på en positiv utveckling både för världsekonomin och för svensk export.

- Vid inledningen till 2014 var förhoppningarna i exportindustrin ganska stora. USA:s ekonomi befann sig i återhämtning och man räknade med att Europa skulle följa efter. Förväntningarna har inte infriats och vi har successivt skrivit ned våra bedömningar för det här året. För 2015 tror vi dock på en successiv ökning för svensk export, säger han.

Bakgrunden till den positiva prognosen är höstens lägre oljepriser som påverkar hela världsekonomin, och enligt Mauro Gozzo finns det inget i dagsläget som tyder på att priserna kommer att stiga.

Ökade resurser för import

- Den positiva effekten av lägre oljepriser gäller inte minst tillväxtländer som Indien, Turkiet, Sydafrika och Aseanländerna. Dessa får nu mer resurser över till import, och svenska exportföretag bör därför hålla sig framme, säger Mauro Gozzo.

Totalt beräknas överföringen av resurser från de oljeproducerande länderna till de oljekonsumerande bli 2000 miljarder dollar, pengar som alltså kommer att bidra till ökad konsumtion och tillväxt.

Även om världsekonomin som helhet vädrar morgonluft, skiljer sig prognoserna för olika marknader åt. Medan Polen, Spanien och Danmark tillhör de som får sin prognos uppskriven, gäller det motsatta för exempelvis Norge, Ryssland och Brasilien. USA har levererat som förväntat och det är naturligtvis viktigt för alla andra att världens största ekonomi fortsätter att agera draglok. Inte minst eftersom Kinas tillväxt har saktat in.

I Marknadsöversikten presenteras en bedömning av nuläget och en 2-årsprognos för 37 olika marknader över hela världen.

Läs sammanfattningen av Marknadsöversikt december 2014 här

Beställ rapporten i dess helhet här

15 December 2014