Korsa gränserna med e-handel

E-handel är ett växande fenomen över hela världen och ett utmärkt verktyg för internationell exporthandel. Omkring en tredjedel av svenska e-handelsföretag har försäljning till utlandet och i Sverige har sex av tio konsumenter någon gång handlat från en utländsk nätbutik.

Storbritannien är en marknad där e-handel är ett populärt sätt att handla på. Under 2013 ökade e-handeln i Storbritannien med 16 procent i och med att brittiska nätbutiker drog in 91 miljarder brittiska pund. Varuhusjätten John Lewis meddelade att deras försäljning via e-handel gick upp med 22,6 procent under julhandeln 2013 och att e-handel stod för just under en tredjedel av deras totala försäljning under julperioden (som uppgick till 734 miljoner GBP).

Utanför Europa hittar vi dock de riktigt stora e-handelsmogulerna. Den amerikanska e-handelsjätten Amazon hade ett rekordår med julperioden 2013, då de fick fler än 36,8 miljoner beställningar världen över under Cyber Monday (1 december). I Kina drog Alibaba, som nu är världens näst största e-handelsföretag, in USD 8,2 miljarder under Singles Day, den kinesiska motsvarigheten till Cyber Monday. Under 2014 förutspås försäljning via e-handel i APAC-regionen (Asia-Pacific) uppnå USD 525,2 miljarder, och därmed gå om Nordamerikas prognos på USD 482,6 miljarder.

Hemma i Sverige växer e-handeln stadigt. Under det första kvartalet 2014 växte den svenska e-handeln med 19 procent jämfört med samma period 2013. Det visar en analys framtagen av e-handelsleverantören Jetshop.

Såväl utomlands som inom Sveriges gränser sker även en intressant utveckling av e-handeln, nämligen ett ökat användande av mobila enheter som smartphones och surfplattor. Under juldagen 2013 kom tre fjärdedelar av e-handelstrafiken i Storbritannien in via surfplattor och smartphones. Man fann att det var användare av surfplattor som drev försäljningen, medan användare av smartphones spenderade mer tid på att gå igenom sortimentet.

22,6 procent av köpen inom svensk e-handel sker via mobila enheter och användare av smartphones och surfplattor står för 39 procent av besöken i svenska nätbutiker. Enligt Jetshops VD Christian Zanders finns det stora möjligheter för utveckling av e-handeln i linje med den här trenden, eftersom många användare av mobila enheter känner att en del nätbutiker inte är optimerade för att besökas via smartphones och surfplattor.

Det är tydligt att e-handeln fortfarande har kraftig tillväxt både i Sverige och utomlands, och för dig som funderar på att börja exportera varor utomlands eller som vill expandera din exportförsäljning är det här något att ta vara på. Business Sweden har därför tagit fram E-handelsguiden, där du kan hitta information om export via e-handel. Tjänsten är kostnadsfri och innehåller samlad och lättillgänglig information om relevanta lokala lagar, regler och e-handelstrender i olika länder. Just nu har vi landsspecifika guider för Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Island, Italien, Kina, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Ryssland, Spanien, Storbritannien, Tyskland, USA och Vitryssland. Utöver fokus på olika marknader består E-handelsguiden även av allmänna råd om gränsöverskridande e-handel, vilket är ett tema för Stora Exportpriset som delas ut i maj.

16 April 2014