Få en bra start på din nya marknad med Affärschans

Behöver du hjälp med de första stegen in på en ny marknad? Kanske vill du verifiera om dina varor eller tjänster har affärspotential? Eller träffa nya relevanta kontakter för att stämma av efterfrågan, behov av anpassningar, prisläge etc.? Då är ett Affärschansprojekt perfekt för dig.

Med tjänsten Affärschans får du en grundförståelse för marknaden som kan utgöra beslutsunderlag för din utlandssatsning.

Projekten består av en marknadscheck, ett besöksprogram samt en handlingsplan.

Steg 1. Marknadscheck

Marknadscheckens syfte är att öka din förståelse för den aktuella marknaden samt säkerställa att det kommande besöksprogrammet håller hög kvalitet. Ofta visar det sig i marknadschecken att den valda marknaden inte fungerar på samma sätt som i Sverige, vilket påverkar vilka vi i nästa steg väljer att träffa.

Steg 2. Besöksprogram

Besöksprogrammet innebär att vi först gemensamt beslutar vilka aktörer du vill träffa, t.ex. tänkbara kunder, påverkare av olika slag eller tänkbara distributörer. Därefter skapar våra konsulter ett besöksprogram skräddarsytt för dig. Normalt följer våra konsulter med på besöket för att hjälpa till att tolka vad som hände på mötet med hjälp av vår kunskap om den lokala kulturen. Ett besöksprogram innehåller normalt 1-2 dagars resor då du som kund bekantar dig med den nya marknaden.

Steg 3. Handlingsplan

I sista steget tar vi fram en handlingsplan och resonerar om hur du bäst ska förvalta de affärsmöjligheter som du nu har upptäckt på plats på marknaden. Av erfarenhet vet vi att det är viktigt att en snabb uppföljning görs av de möten som företaget har haft på marknaden. Det är också något som vi kan hjälpa till med t.ex. att fortsätta bearbeta potentiella kunder, genomföra en full partnersökning eller stödja er i en etablering på marknaden.

Avgiften för ett affärschansprojekt är 50 000 kronor plus moms. Företaget står för egna resekostnader, uppehälle med mera under besöksprogrammet.

Du kan läsa mer om Affärschans på Business Swedens hemsida. Här får du veta mer om våra villkor för att delta (ditt företag bör till exempel inte ha tagit emot statligt så kallat ”försumbart stöd” om mer än 200 000 euro den senaste treårsperioden, inklusive affärschansprojektet).

Du kan även läsa våra kundcase för företag som tidigare använt sig av Affärschans för att etablera sig på nya marknader - med goda resultat. Cargo Oil använde sig till exempel av Affärschans för att kunna bedriva försäljning i Australien via tre lokala partners, och Standardbox använde sig av Affärschans samt Steps to Export för att undersöka och slutligen välja ut Polen som en ny potentiell marknad.

21 Maj 2014