Exportföretag tror på ökad efterfrågan i Västeuropa

Svenska exportchefer, framför allt på små och medelstora företag, ser nu ljusare på framtiden. I synnerhet har förväntningarna på Västeuropa ökat. Det framgår av Exportchefsindex (EMI) för första kvartalet 2015.

- Helhetsindex fortsätter att backa för tredje kvartalet i rad, men andelen som ser positivt på framtiden ökar. Främst har förväntningarna på Västeuropa stigit, men högst är de fortfarande på Nordamerika, säger Mauro Gozzo, chefekonom på Business Sweden.

EMI, Exportchefsindex, består av sju frågor varav tre fokuserar på nuläge (EMI nuläge) och fyra på framtiden (EMI prognos). Jämfört med den senaste mätningen under fjärde kvartalet 2014 ser företagen nu mer optimistiskt på den närmaste framtiden, samtidigt som man är mindre nöjd med utfallet den senaste tremånadersperioden. Optimismen för framtiden gäller dock inte exportförsäljningen, utan lönsamheten och marknadsefterfrågan generellt.

- Den ökade optimismen för framtiden bottnar troligtvis i att man fått in en del positiva konjunktursignaler, men den svagare kronan kan också ha betydelse. Vi kan se att de mer Sverigeberoende medelstora företagen är betydligt mer optimistiska än storföretagen, säger Mauro Gozzo.

Förutom en ökad optimism för framtiden, främst bland små och medelstora företag, utmärks den senaste EMI-mätningen av ett trendskifte för Västeuropa. Andelen exportföretag som tror på ökad efterfrågan från dessa marknader har stigit från 15 till 34 procent det senaste kvartalet. Störst förväntningar har exportföretagen fortfarande på Nordamerika, och lägst på Central- och Östeuropa.

Ladda ner hela rapporten Exportchefsindex februari 2015.

17 Februari 2015