E-handel, oss grannar emellan

E-handeln i Norden är en stark och växande marknad. Det är värt att utforska dina möjligheter genom e-handel i våra grannländer.

E-handeln i Norden har på senare år exploderat, och konsumenters allmänna uppfattning om att handla över nätet har gått från rejäl skepsis till vardagsmat. De nordiska ländernas goda ekonomiska klimat och växande exportintresse samt att export via e-handel har blivit en given del i detaljhandeln, har lett till denna boom. Allt fler företag väljer att korsa landsgränserna för att prova lyckan utomlands. Den nordiska e-handelsmarknaden består idag av 14,4 miljoner köp-glada konsumenter.

Norden kan ses som ett mindre riskfyllt steg ut i världen tack vare den geografiska och kulturella närheten. Teorin att vi nordbor har liknande tankar och prioriteringar kring e-handel stärks dessutom av ny statistik. Logistikföretaget Brings e-handelsrapport för år 2013, där våra nordiska grannars e-handelsvanor stod i fokus, visade att det främst är priset som styr nordiska kunders shoppingvanor på nätet, men rapporten visade även att utbudet är ännu viktigare för norska kunder.

Minst viktigt för samtliga länder var tidsbesparing och goda leverans- och returmöjligheter. E-barometern 2013, som produceras av PostNord, ger också data som visar på ökat intresse av e-handel i Norden. E-handel utgör nu 6 % av detaljhandeln i Sverige; bortser man från dagligvaruhandeln utgör den 10 %. Den svenska e-handelns tillväxt för år 2013 var hela 17 %. E-barometern visar också att hemelektronik är den största branschen inom svensk e-handel, medan sport- och fritidsbranschen ökar mest. Hemelektronik är en stor bransch inom e-handel över hela Norden, mycket tack vare norska Elkjöp (känt som Elgiganten i Sverige). En transnordisk analys visar också att svensk e-handelsexport främst går till Norge, medan Finland hamnar på andra plats.

I april månad håller Business Sweden seminariet E-handel så in i Norden om just e-handel inom Norden. Där kommer vanor hos nordiska kunder att läggas upp för analys och diskussion. Tips och råd angående privata kunder i Norden och export bortom EU, till exempel till Norge och Island, kommer också att ges. På schemat står även en genomgång av E-handelsguiden, Business Swedens egen nättjänst för företagare som är intresserade av att exportera via e-handel. Du som har tankar på att utveckla ditt företag genom e-handel i Norden har fördel av att delta i vårt seminarium, där du kan ta del av information från experter verksamma över hela den nordiska regionen. Du har dessutom chansen att ställa frågor som är relevanta för just ditt företag kring exportteknik och andra punkter rörande nordisk e-handel.

Seminariet hålls i Sundsvall 9 april, i Örnsköldsvik 10 april och i Umeå 11 april.

27 Mars 2014