Blir Afrika söder om Sahara världens nästa ekonomiska fenomen?

Nu när Kinas ekonomiska tillväxt har utforskats vänds blickarna mot världens potentiella nya ekonomiska boom: Afrika, och då särskilt Afrika söder om Sahara.

Afrikas tillväxt har startat senare än i många delar av världen, men dess ekonomiska tillväxt har verkligen satt fart under de senaste tio åren, och många afrikanska länder har nått medelinkomstekonomier. Bland de viktigaste tillväxtbranscherna finns energi och gruvindustrin, men subsahariska Afrika inkluderar även världens snabbast växande ICT-marknad med en mobiltelefonrevolution som följs av en digital/internet-utveckling. För att klara tillväxten investerar stora summor i flygplatser, vägar och järnväger. Även hälsa och detaljhandeln växer snabbt och på sikt har jordbruk en stor potential.

Västra Afrika växer snabbast inkluderande Nigeria som är Afrikas största ekonomi och har förespås en årlig tillväxt på över 7 procent de kommande tio åren. Den 13 juni anordnas ett frukostseminarium i Stockholm om affärsmöjligheter i Nigeria och Ghana, Västafrikas snabbast växande marknader

Afrikas modernaste ekonomi är dock Sydafrika. De länder som har världens blickar riktade mot sig nu är till exempel Kenya, Mocambique, Angola och Elfenbenskusten.

2013 har sett ljusa prognoser för Afrikas ekonomier och tillväxten förväntas ligga på minst 5 procent, många över 10 procent. Investering i och handel med nykläckta ekonomier medför en viss risk, men den risken medför även goda chanser till höga vinster. Svenska bolag har lyckats bra med stark tillväx i regionen men fler borde ta chansen.

Business Sweden kommer under 2014 ha flera stora aktiviter i regionen där svensk kompetens inom ICT, transport, gruvindustri, life science samt kreativa näringar lyfts fram. Svensk industri får möjlighet att nätverka och träffa nyckelspelare och lokala kunder inom respektive industri. Business Swedens kontor i Nigeria, Kenya och Sydafrika kommer aktivt bistå företagen i utveckling på marknaden.

För mer information, se Business Swedens marknadssidor för Sydafrika, Nigeria och Kenya.

03 Juni 2014