Allt fler svenska företag ser affärspotentialen i Indien

Svenska Handelskammaren i Indien har tillsammans med Business Sweden, Sveriges ambassad i New Delhi och generalkonsulatet i Mumbai genomfört en studie om hur svenska företag som är etablerade i Indien uppfattar affärsklimatet i landet. Studien, som presenteras idag på Stockholms Handelskammare, visar att hela 90 procent anser att landet har ett fördelaktigt affärsklimat – en ökning med 39 procent sedan 2013.

Undersökningen visar bland annat också att sju av tio svenska företag planerar att anställa fler det kommande året, mer än hälften har ökat sina marknadsandelar inom branscher som detaljhandel, konsumentvaror och life science/hälso- och sjukvård, samt att åtta av tio planerar ökade investeringar under de kommande tre åren.

- Studien visar ett tydligt positivt skifte i företagens uppfattning om affärsklimatet i Indien. Den indiska regeringens ambition att avancera från plats 142 till plats 50 i Världsbankens rankningslista ”Ease of Doing Business” banar väg för ökad svensk handel med Indien, säger Anna Liberg, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Indien.

Svenska företag anser att fördelarna med Indien bland annat är närheten till en stor marknad och den låga produktionskostnaden. Till nackdelarna hör krångliga skatteregler, importförordningar och tullar, snårig byråkrati och korruption.

Det är sjunde året i rad som Business Climate Survey genomförs. 110 svenska företag etablerade i Indien från olika typer av branscher har svarat på frågor om hur de upplever affärsklimatet, vilka möjligheter och utmaningar som finns, samt hur framtidsutsikterna ser ut. Resultaten ska fungera som underlag i möten med Indiens regering och andra intressenter och ge värdefull input i diskussioner med svenska företag som vill göra affärer med Indien.

Svenska företag har varit etablerade i Indien sedan flera decennier tillbaka och genererar ungefär 150 000 direkta jobb och många fler indirekta jobb.

Se sammanfattning av studien på http://www.swedishchamber.in/publications.

För ytterligare information, kontakta:

Emilie Eliasson Hovmöller, presschef Business Sweden, T 072-540 93 38

Anna Liberg, handelssekreterare Indien, T +46 70 343 30 30

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare i 50 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

04 Februari 2015