32 miljöteknikföretag förbereder sig på export till BRIC-länderna

Affärsutvecklingsprogrammet Miljö BRIC 2013-2014 avslutar idag sin andra omgång. Totalt har 32 företag deltagit i affärsutvecklingsprogrammet. Business Sweden har tagit fram programmet tillsammans med projektägaren Business Region Göteborg och de regionala aktörerna Stockholm Cleantech, Cleantech Östergötland och Stiftelsen Teknikdalen i samarbete med Tillväxtverket.

Tillväxtverket är huvudfinansiär av projektet, som även finansieras av övriga parter. Det vänder sig till svenska företag som vill etablera sig i Brasilien, Ryssland, Indien och/eller Kina. Nu väntar ännu en coachningsperiod för att få företagen att komma igång med sin export. Flera företag som deltog i den första omgången i höstas gör redan affärer i Ryssland och Kina.

Affärsutvecklingsprogrammet går under fyra halvdagar igenom handelshinder, miljöinvesteringar och svenska företags erfarenheter av BRIC-marknaderna. Programmet innehåller även rundabordssamtal och möten med finansiella aktörer som EKN och banker. Varje företag får också individuell coachning och en handlingsplan inför marknadssatsningen samt tillgång till affärskontakter på marknaderna. Företagen har dessutom möjlighet att ansöka om en internationell affärsutvecklingscheck från Tillväxtverket på upp till 250 000 kronor.

-MILJÖ BRIC är unikt eftersom det samlar företag över hela landet i ett nationellt svenskt miljöprojekt med flera olika aktörer bakom sig. Projektet är väl förankrat i såväl Stockholmsregion, Västsverige som i Östergötland, Dalarna och Gävleborg. Fördelen är att vi jobbar tillsammans med företagen under en längre period och gör dem väl förberedda på en utlandsetablering. Det är glädjande att se att flera företag som deltog i första omgången redan gör affärer i Ryssland och Kina, säger Anita Jonsson, projektledare för MILJÖ BRIC på Business Sweden.

Det fjärde och sista mötet inom Miljö BRIC 2 äger rum idag den 26 mars på Svenska Miljöinstitutet (IVL). Mötet fokuserar på finansiering och arrangeras tillsammans med EKN, SEK, Swedfund och SEB.

För ytterligare information, kontakta:
Business Swedens presstelefon: 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

26 Mars 2014