19 svenska företag i svensk samlingsmonter på ISM

Den 1-4 februari arrangerar Business Sweden en samlingsmonter för svenska företag på ISM (International Sweets and Biscuits Fair) - världens största fackmässa för konfektyr- och bageriprodukter i Köln.

Svenska företag får möjlighet att knyta internationella kontakter inom branschen och besökare får en bild av vad marknaden har att erbjuda.

- Rekordmånga svenska företag deltar i vår samlingsmonter i år. Det tyder på att företagen har nåtts av ryktet om mässan som en mötesplats för konkreta affärer, säger Maria Varnauskas, livsmedelsansvarig på Business Sweden.

Så många som 19 svenska företag deltar i ISM: Akriform Plast, Bubs Godis, CAB Candinavia, Candy People, Dals Konfektyr, Grahns Konfektyr, Grenna Polkagriskokeri, Göteborgs Kex, Herrgårdstoppen, Kolafabriken i Ronneby, Lakritsfabriken i Ramlösa, La Praline Gothenburg, Narr Konfektyr, Nyåkers Pepparkakor, Pick and Mix Sweden/ERT Godis, Pågen, Scandi Candy, Solberga Konfektyrfabrik och Totte Gott.

Den svenska montern presenteras under marknadsföringskonceptet ”Try Swedish!” som är framtaget av Business Sweden och VisitSweden för att skapa uppmärksamhet kring svenska livsmedel och konfektyrprodukter utomlands. Målgrupperna är matintresserade konsumenter och resenärer, livsmedelsinköpare samt journalister och opinionsbildare. Samlingsmontern delfinansieras av Business Sweden via regeringens satsning ”Sverige – det nya matlandet”.

Svensk export av sockerkonfektyrer har ökat med 52 procent sedan 2012 samt choklad och kakaoberedningar med 11 procent.

ISM har anordnats varje år sedan 1971. Förra året lockade mässan 3 500 besökare från 140 länder. Mässan vänder sig främst till fackfolk, inköpare, grossister och företag.

Läs mer om företagen på http://www.tryswedish.com/activity/ism2015/

För ytterligare information, kontakta:

Maria Varnauskas, livsmedelsansvarig, Business Sweden, T 070-815 02 63

Emilie Eliasson Hovmöller, presschef Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare i 50 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

30 Januari 2015