Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Rollen som handelssekreterare / kontorschef

Som handelssekreterare / kontorschef är du ansvarig för ett land eller ett kontor och hur det presterar resultatmässigt. Du är placerad på något av våra utlandskontor och rapporterar till regionchefen som är placerad i Stockholm

Det kan finnas fler kontor i ett land, dock endast en handelssekreterare vilket gör övriga till kontorschef, men med liknande ansvar för sitt kontor. En handelssekreterare hos Business Sweden måste bli godkänd av Utrikesdepartementet och får diplomatpass.

I rollen har du två huvudsakliga ansvarsområden, att leda ditt team mot uppsatta mål och se till ni möter budget. Det huvudsakliga säljansvaret ligger hos dig, vilket innebär att du gör regelbundna resor till Sverige för att träffa befintliga och potentiella nya kunder. Du ser till att ditt team levererar med högsta kvalitet och vet vad de behöver för att kunna prestera sitt bästa. Du ser till att organisationen utvecklas för att vara effektiv och vet hur du motiverar och coachar ditt team i en högpresterande kultur.

I uppdraget som handelssekreterare / kontorschef ingår även att representera Sverige och Business Swedens varumärke på ett professionellt och affärsmässigt sätt i olika sammanhang. I och med Business Swedens statliga uppdrag kan det innebära att ansvara för delegationer, statsbesök och andra aktiviteter i samarbete med svenskt näringsliv.

Vem söker vi?

För att passa i rollen är du civilekonom eller civilingenjör och ca 10 års arbetslivserfarenhet som managementkonsult, affärsutveckling eller liknande. Du talar engelska flytande, och gärna flera språk då vi arbetar på en internationell marknad. Du är en naturlig ledare och duktig på att utveckla framgångsrika team. Du har en stark analytisk kompetens och trivs med att arbeta både strategiskt och operativt. Vi ser även att du har internationell erfarenhet sen tidigare, har bott eller studerat utomlands och har lätt att ta dig an nya kulturer. Du har lätt att ta kontakt med nya människor och trivs i en dynamisk miljö.

För att bli handelssekreterare måste du vara svensk medborgare.