en bild

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

closing-white
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Den svenska organisationen

Business Swedens huvudkontor ligger i Stockholm, här arbetar cirka 80 medarbetare inom områden som Strategy & Business Development, Public Affairs and Corporate Communication, Human Resources, Finance och Government Assignment som är vårt uppdrag från svenska staten.

Inom det statliga uppdraget arbetar vi främst inom tre olika områden:

INVEST

Investteamet arbetar med en kvalificerad process för att främja investeringar inom områden där Sverige har konkurrensfördelar. Tio personer med lång erfarenhet från olika industrier arbetar i Sverige och leder projekt på flera marknader parallellt och cirka 20 personer är placerade utomlands på strategiska marknader. Våra aktiviteter omfattar både information och rådgivning inom alla aspekter som berör investeringar i Sverige och specifikt stöd till enskilda utländska investerare.

Våra områdesspecialister arbetar med internationella företag som vill investera i, eller samarbeta med svenska företag. De har lång erfarenhet från marknaden och har tidigare haft ledande positioner på internationella företag.

INVEST erbjudande:

Strategiskt investeringsrådgivning och skräddarsydd affärsinformation.

Mötesarrangering inom Sverige

Information kring hur man startar och driver företag i Sverige

Tillgång till nätverk – introduktion till offentliga och privata företag och organisationer.

Vi söker dig som:

Till Invest söker vi dig som har lång erfarenhet från näringslivet, i en ledande roll eller inom affärsutvecklingsområdet, gärna från multinationella företag. Du kan också ha bakgrund som managementkonsult eller från finansbranschen, och har arbetat med komplexa projekt i en internationell miljö. Vi ser gärna att du har erfarenhet från en myndighet eller uppdrag som fokuserat på investeringar, industriutveckling eller internationalisering av företag. Vi tror att du har cirka 15 års arbetslivserfarenhet inom dessa områden.

Regionala exportrådgivare 

De regionala exportrådgivarna arbetar med rådgivning inom exportfrågor för att hjälpa svenska företag att expandera internationellt. De är idag 22 stycken med placering i varje län för att vara tillgängliga för företagen lokalt i landet. Som regional exportrådgivare arbetar du bland annat med processen ”Stegen till export” med syfte att förbereda företag för de utmaningar som de ställs inför vad gäller produktion, produkter och tjänster när de etablerar sig i nya länder. I det här arbetet arbetar teamet nära utlandskontoren runt om i världen. De arbetar även med event och utbildningar inom området.

De regionala rådgivarna erbjuder:

Rådgivning inom affärsutveckling och skräddarsydd exportplanering.

Mötesarrangering med våra utlandskontor ute i världen

Tillgång till nätverk – introduktion till offentliga och privata företag och organisationer runt om i världen.

Vi söker dig som:

Du har tidigare arbetat med internationell affärsutveckling och försäljning av komplexa projekt inom näringslivet, konsult- eller finansbranschen. Du har kunskap och förståelse för hur det svenska näringslivet och samhället är uppbyggt, du ser trender och följer svenska aktörer på marknaden. Vi ser gärna att du arbetat i internationella miljöer och gärna med att etablera internationella verksamheter på utlandsmarknader.

Trade facilitation

Trade Facilitation tillhandahåller expertkunskap, rådgivning och information gällande exporttekniska regler.

Våra exporttekniska experter har spetskompetens inom de praktiska områden som är kritiska vid en internationell expansion och hanterar områden som sjöfart och logistik, tullar, frihandel, leveransvillkor, betalning, finansiering och e-handel.

Erbjudande: 

Rådgivning och vägledning inom exporttekniska regler

Kunskap om exportmarknaden 

Vi söker dig som:

Vi söker dig som har tidigare erfarenhet från internationell handel och är insatt i de praktiska frågeställningar som uppkommer vid export och internationalisering. Du har djup kunskap om ett eller flera områden som tullar, frihandel, produktkrav, leveransvillkor, betalningslösningar eller e-handel samt och har minst tre års erfarenhet av projektledning. Din bakgrund kan vara från en myndighet eller exporterande företag.