Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Mimmi Goude, handelsekreterare i Norge

en bildHur har din karriärresa i Business Sweden sett ut?

Jag började som Associate i Oslo 2006. Jag fick tidigt ta ett ganska stort ansvar för vårt statliga uppdrag dvs. det som idag kallas Basic Export Services, samt att stödja företag som ville eller måste etablera bolag i Norge. Mina första år hos Business Sweden var en fantastisk skola i svenskt näringsliv, handelsfrågor och projektledning – och det är det fortfarande!

2009 blev jag befordrad till projektledare och 2010 kände jag av olika anledningar att jag behövde en förändring i min karriär och sökte en tjänst som projektledare på vårt kontor i Santiago, Chile. Mina två år i Chile var intressanta, intensiva och något turbulenta men jag lärde mig väldigt mycket även där, främst om mig själv och min kapacitet. Det som på många sätt kommer naturligt till Norge måste vi kämpa flera år för att få till i Chile. Förståelsen för att vi står inför olika utmaningar inom vår organisation bär jag med mig hela tiden och jag gör vad jag kan för att vi ska försöka hitta sätt att överbrygga detta genom dialog, kunskapsutbyte och samarbete över gränserna.

Jag återvände till Oslo i 2012 och fortsatte som senior projektledare där jag hanterade vårt strategiska arbete och vår projektleverans. Förra året dök det dessutom upp en möjlighet att bli chef och handelssekreterare i Norge och jag tog den! Jag leder nu ett fantastiskt team i Oslo och tillsammans utvecklar vi nya strategier för hur man intensifiera handelsförbindelser och affärer mellan "världens bästa grannar".

Hur kan en dag som handelssekreterare på Business Sweden se ut?

Att vara chef handlar till stor del om att lyssna, kommunicera, leda, inspirera och att ständigt fatta beslut – stora som små. Varje dag knyter du nya kontakter och upprätthåller befintliga relationer för att säkerställa att ditt team stödjer svenska företag på bästa möjliga sätt. Att få träffa människor fyllda med idéer och passion för att göra affärer och för att få Sverige att växa är en fantastisk del av jobbet.

Som chef måste du också vara uppmärksam och närvarande för att ge råd och stöd men utan att styra eller göra så att dina anställda känner sig lämnade utanför. Jag tror att det är viktigt att involvera teamet så mycket som möjligt i affärsstrategier och mål för att de ska känna ägarskap och förstå varför deras arbete är viktigt för dem själva, för organisationen och för vårt uppdrag att hjälpa svenska företag att nå sin fulla potential i Norge och runt om i världen.

Ibland är det ett hårt arbete att vara chef men med "det bästa jobbet någonsin" blir det hela enklare.

Hur ska man vara som person för att passa in på Business Sweden?

Nyfiken, öppen och prestigelös är alla nödvändiga personlighetsdrag för att klara av det arbete vi på Business Sweden gör. Det är viktigt att vara intresserad av att lära sig nya saker, att förstå mer eller mindre komplicerade sammanhang och att ha viljan och förmågan att förmedla denna kunskap till andra. Jag är lyckligt lottad att ha så många fantastiska kollegor runt om i världen som lär mig något nytt varje dag!