Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Leveransvillkor och utlandsbetalningar

Rätt leveransvillkor fördelar ansvaret för kostnader och risker under transporten. Rätt betalningslösning minimerar risken för att inte få betalt. Tillsammans kan leverans- och betalningsvillkor vara ett kraftfullt säljverktyg. I denna exportutbildning går vi igenom leveransvillkoren i Incoterms® 2010 och olika betalningsformer som t.ex. remburser och EKN-garantier.

Att göra affärer är alltid ett risktagande. Vad är det för risker, hur hanterar man dem och vilka avvägningar behöver man göra? Samtidigt måste erbjudandet vara tillräckligt intressant för att resultera i en affär. Det är ämnen vi tar upp under denna fördjupade utbildning. 

Leveransvillkor är en av de viktigaste delarna i ett internationellt avtal. En leverans innebär alltid vissa kostnader och risker, och vid internationella avtal ökar osäkerhet och risker för missförstånd. Genom ett väl underbyggt val av leveransvillkor kan säljare och köpare komma överens om en avvägd fördelning av kostnader och risker under transporten. Kunskaper i ämnet ger bättre möjligheter att tillmötesgå kundens önskemål, och samtidigt vara medveten om vad mam behöver räkna in i kalkylen som säljare. Att använda olika leveransvillkor på ett insatt och genomtänkt sätt kan ge större säkerhet vid utlandsaffärer än att hålla sig till minimivillkoren, och dessutom göra företagets erbjudande mer attraktivt.

Vi går grundligt igenom leveransvillkoren Incoterms® 2010, men visar även hur leveransvillkor samspelar med allmänna leveransbestämmelser som Orgalime S2012, med de olika transportdokumenten och olika betalningslösningar.

Utan en säker betalningslösning kan båda parter tveka inför en internationell affär. Därför är det viktigt att du tar ställning till vilka risker du är beredd att ta och vilka risker som du måste täcka av. Val av betalningsvillkor avgörs t ex. av om det är en ny eller välkänd kund, kundens kreditvärdighet, land, affärens storlek och om varan är specialtillverkad just för din kund.

Många små och medelstora bolag avstår från potentiellt lönsamma exportaffärer på grund av risken att inte få betalt. Så ska det inte behöva vara. Lär dig mer om olika betalningslösningar som är bra både ur säljarens och köparens perspektiv. Vi går grundligt igenom olika betalningsformer som Dokumentinkasso, Remburs, EKN-garanti och Betalningsgaranti.

Vi fokuserar mycket på remburser och går igenom vad en remburs innebär, beskriver olika typer av remburser, fördelar med rembursen och vad man ska tänka på när man arbetar med remburser. Vi ger råd om vilka betalningsformer som är lämpliga på olika länder.

Utbildningen innehåller också praktiska övningar kring leveransvillkor och remburshantering. 

”Det var en mycket bra utbildning som jag redan haft nytta av när vi förhandlat avtal med våra utländska kunder" Fredrik Ljungkvist, Finance and Logistics Manager, Renapharma AB

"Den här utbildningen var precis vad jag behövde för mitt arbete. Det var väldigt bra engagemang hela dagen från både föreläsare och deltagare" Jonas Lundström, Manager Order Desk, HIAB AB

 

Målgrupp: Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med skeppning eller logistik, handlägger exportdokument, är orderansvarig, men även till dig som arbetar med ekonomi och finans eller inköp.

Det är bra om du har vissa grundkunskaper i leverans- och betalningsvillkor.

Mål: Att du ska förstå innebörden och fördelarna av olika  leverans- och betalningsvillkor och hur dessa kan kombineras på ett optimalt sätt för att säkerställa för säljaren att få betalt och för köparen att få sin leverans.   

Vi tar bland annat upp:

• Exportofferten och standardavtal ECE 188, NL 09, Orgalime S2012
• Leveransvillkor i internationell handel
• Genomgång av leveransvillkoren i Incoterms® 2010
• Köparens och säljarens åtaganden
• Incoterms® 2010 och varuförsäkringen
• Transportdokumenten och konventionerna som reglerar transportsätten

• Risker i utlandsaffärer och val av betalningsvillkor
• Rena betalningar och dokumentinkasso
• Remburs inkl. praktisk övning kring rembursavräkning
• Kopplingen mellan leverans- och betalningsvillkor
• EKN-garantier, både risktäckning och finansieringsmöjlighet
• Bankgarantier, privata kundkreditförsäkringar och factoring

Var: Business Sweden, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm

Kostnad: 5 900 SEK exkl. moms. I avgiften ingår kaffe, lunch och dokumentation. 

Föreläsare: Yvonne Brycker och Maria Lundberg, experter och rådgivare inom internationell handel och exporttekniska frågeställningar på Business Sweden

Anmäl dig här
16 oktober 2018
4 december 2018

en bild

Yvonne Brycker

Stockholm , Stockholm
+46 8 588 660 17
E-post yvonne.brycker@business-sweden.se
en bild

Maria Lundberg

Stockholm , Stockholm
+46 8 588 662 49
E-post maria.lundberg@business-sweden.se