Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Global e-handel - så lyckas du med din exportsatsning

Den här kursen ger dig kunskap och insikt i hur du gör dig redo för en internationell e-handelsexpansion. Du får verktygen som skapar förutsättningar för ditt företag att bli en framgångsrikt internationell e-handelsaktör. Vi tittar på olika marknaders villkor och beteendemönster som du bör känna till för att bli långsiktigt konkurrenskraftig.

Kursen vänder sig till dig som företagare och entreprenör som säljer fysiska varor online och som vill ha koll på vad det egentligen innebär för din verksamhet att expandera online till nya marknader. Vi uppmärksammar både strukturella och kulturella aspekter som kan bli gällande beroende  produkt och marknad. Dagen varvas med teori och praktiska övningar samt diskussion i gruppen.

Inspiration och möjligheter
I takt med att den globala e-handeln växer, ökar möjligheterna för svenska företag att sälja gränsöverskridande med sin e-handel. Konkurrensen hårdnar alltmer, där en av de viktigaste komponenterna för att bli en framgångsrik e-handelsaktör, är att förbereda de praktiska delarna i internationaliseringsprocessen, kombinerat med att hålla koll på marknadernas olika lokala villkor. Det gäller att satsa globalt, men agera lokalt - allt för att ditt företag ska lyckas med e-handelssatsningen utanför Sveriges gränser.

Kursens innehåll:

  • Hur du förbereder din e-handel för en internationella expansion 
  • Exportprocessen och den praktisk hanteringen när du ska sälja online mot andra marknader och krav som du kan komma att behöva beakta, t.ex tullar, skatter och andra införselkrav, produktkrav, dokumenthantering
  • Legala aspekter vid riktad försäljning via webshop mot konsumenter på andra marknader
  • Vikten av lokalanpassning och en genomgång av vad du ska tänka på kring lokala preferenser och beteendemönster 
  • Logistik och leveransvillkor vid e-handel
  • Genomgång av användbara verktyg och databaser inför en expansion internationellt
  • Case-övningar och diksussioner 

Målgrupp:
Kursen vänder sig till dig som företagare och entreprenör som säljer fysiska varor online mot konsument. 

Experter som föreläsare:
Linda Laszlo Ek och Carl Winberg är föreläsare under utbildningen. De är erfarna experter och rådgivare inom internationell handel och exporttekniska frågor på Business Sweden.

Otroligt bra föreläsare! Kursen har sparat oss mycket tid (slipper göra alla möjliga misstag) och därmed pengar. Tack!”

Marie Hasselbom
Thermobar AB

Pris: SEK 4 900 exkl moms. Kaffe m frukostfralla, lunch och eftermiddagsfika samt dokumentation ingår. Medtag gärna egen laptop, vilket underlättar övningsuppgifterna.

Så här anmäler du dig: Vänligen klicka i högerspalten på det datum och den plats du önskar anmäla dig till och följ anvisningarna hur du registrerar dig. Hjärtligt välkommen med din anmälan!

Frågor? Kontakta gärna Linda Laszlo Ek – se kontaktinfo till höger.

Mer inspiration? Ladda ner vår broschyr "Global e-handel - så lyckas du med din exportsatsning"

en bild

Linda Laszlo Ek

Senior Adviser Stockholm Senior Adviser, Stockholm
+46 8 588 663 81
en bild

Carl Winberg

Adviser Adviser
+46 8 588 660 02