Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Val av Incoterms® 2010

Vilket leveransvillkor enligt Incoterms® 2010 är då lämpligt att använda i den specifika offerten? Nedan finns en beskrivning av några av de vanligaste leveransvillkoren som används.

Val av leveransvillkor sker bl.a. utifrån:

  • typ av gods, bulk/containerlastat
  • Vem av köpare/säljare som har bäst fraktavtal
  • Destinationsland
  • Hur konkurrenterna offererar
  • Vilket betalningsvillkor som är avtalat
  • Företagets distributions-/logistikpolicy

Säljare som vill få över både transport och risk tidigt på köparen...

ser ofta till att ha standardvillkor FCA (Free Carrier...named place), vilket innebär att köparen hämtar godset hos säljaren eller på en terminal/flygplats i säljarens land. Fördelen med FCA är att det är lätt att räkna ut säljarens kostnader, vilka är emballage, exportklarering, lastning på bil alternativt transport till överenskommen terminal/flygplats. Risken övergår till köparen i samband med överlämnandet till transportören/terminalen. FCA kan användas vid samtliga transportsätt.

Säljare som vill erbjuda sin produkt inklusive frakt/transport till köparens ort, där risken från säljaren till köpare övergår redan när godset överlämnas till transportör...

har ett antal valmöjligheter: Leveransvillkoren CPT (Carriage Paid To...named place of destination), CIP (Carriage and Insurance Paid to..named place of destination) , CFR (Cost and Freight...named port of destination) och CIF (Cost, Insurance and Freight...named port of destination) inkluderar frakt och vid CIF och CIP inkluderas även transportförsäkring för varan. I samtliga fall övergår risken från säljaren till köparen redan när godset överlämnas till transportören/terminalen vis avsändningsorten (CPT och CIP) eller har lastats ombord på fartyget i avsändningshamnen (CFR och CIF). De mest användbara villkoren bland dessa är CPT och CIP vilka kan användas vid samtliga transportsätt.

De mest långtgående villkoren ur säljarens synvinkel...

är D-villkoren av vilka Delivered At Place... angiven destination (DAP) och Delivered Duty Paid... (DDP) är de mest användbara. Gemensamt för D-gruppens villkor är att risk och kostnad följs åt ända fram till destinationsorten. Säljaren tar här också på sig tidsrisken eftersom godset inte räknas som levererat förrän det kommit fram till destinationsorten. Fördelen för köparen vid C- och D-villkor är att offerten visar det totala priset och lätt kan jämföras med andra offerter.

Minimivillkoret för säljaren...

är Ex Works (EXW) säljarens lager/fabrik och maximivillkoret är Delivered Duty Paid (DDP) angiven destination. Hänvisning till Incoterms sker genom att skriva leveransvillkoret på t ex följande sätt, FCA Stockholm/Arlanda, Incoterms® 2010.