Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Ökade möjligheter för svenska e-handelsföretag att sälja till amerikanska konsumenter på nätet

Som vi tidigare har informerat om, har gränsen för tullfri import till USA höjts från tidigare USD 200 till USD 800 vilket innebär stora fördelar för inte minst e-handelsföretag som säljer till amerikanska privatpersoner via sina webshopar. Från och med 10 mars i år kan företag nu exportera varor tullfritt till USA för ett varuvärde som understiger USD 800 samt utan att behöva utfärda importdeklaration på sådan sändning.

Detta innebär att amerikanska konsumenter på nätet nu har börjat intressera sig mer för europeiska webshopar, eftersom de kan handla för varor upp till USD 800 (som motsvarar ca SEK 6 500) utan att behöva betala extrakostnader. Dessutom blir det enklare att ombesörja införseln av varorna till USA då man har slopat kravet på utfärdande av importdeklaration vid sändelser som understiger USD 800. Läs mer här.

De nya reglerna grundar sig på en lagändring i Trade Facilitation and Trade Enforcement Act of 2015 (TFTE) som president Obama undertecknade den 24 februari med ikraftträdande den 10 mars. Mer information.

För information om hur man blir framgångsrik med sin onlineförsäljning mot amerikanska konsumenter på nätet besök Business Swedens webbaserade E-handelsguiden. Guiden är helt kostnadsfri (endast registreringskrav) och innehåller information om lagar, marknadspraxis och trender på ett 20-tal intressanta
e-handelsmarknader, därav bl.a. USA.

(Linda Laszlo Ek)

 

 

09 Maj 2016