Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Best practice om hur du kan göra affärer med FN

Biab International var Sveriges största leverantörer till FN 2015. Företaget har stor erfarenhet av att göra affärer med FN och andra multilaterala utvecklingsorganisationer och har etablerat ett nära samarbete med ett trettiotal olika FN-organ och multilaterala utvecklingsorganisationer. Nedan delar Aslam Khan, VD på Biab International, med sig av sina bästa tips och råd om hur svenska företag bör gå tillväga för att göra affärer med FN.

Råd till svenska företag:

1. Utvärdera din egen organisation
a. Hur ser er export ut idag? Har ni produkter och/eller tjänster som är av intresse för FN?

2. Ha tålamod
a. Det är inte lätt att skriva ett anbud till FN för första gången och sen vinna upphandlingsprocessen. Det tar tid att komma in på FN/NGO marknader. När man har lärt sig den någorlunda speciella marknaden och sköter sina åtagen väl stannar man länge som leverantör. Inga snabba affärer men det är långsiktighet som gäller!

3. Gör din hemläxa
a. Läs på om respektive FN-organ som du anser är av intresse för dig och dina lösningar och undersök hur deras upphandlingsprocess ser ut. Det gäller alltid i affärssammanhang att man skall känna sina presumtiva kunder.

4. Kartlägg konkurrenterna
a. Gör en konkurrensöversikt och förstå dina konkurrenters lösningar och prisnivåer. Det är också en välbeprövad process. Vet man hur och på vilket sätt konkurrenterna agerar då blir det både lättare och effektivare att finslipa sina egna åtgärder.

5. Ta del i bid-openings
a. Försök att ta del i bid-openings så ofta som möjligt. Har du inte möjlighet att delta kan Business Swedens medarbetare assistera dig på plats.

6. Satsa på marknadsföring
a. Marknadsför dina lösningar till den utvalda målgruppen och anpassa materialet efter mottagarens behov och efterfrågan.

7. Inhämta information om genomförda upphandlingar
a. Om du inte vann upphandlingen så försök att inhämta information om det företag som vann ordern och till vilket pris. De största FN organen publicerar ofta den typen av information på deras hemsidor eller i UNGM. Med informationen tillgänglig är det lättare att vara ordentligt förberedd i nästa upphandlingsprocess.

8. Satsa långsiktigt
a. Ha ett långsiktigt perspektiv och bearbeta viktiga intressenter kontinuerligt.

9. Lokal närvaro
a. Etablera ett bolag på den lokala marknaden om det är möjligt. Använd Business Swedens kontor som finns worldwide om du inte själv kan etablera ett företag. Lokala partners är väldigt värdefullt.

10. Samarbeta mer
a. Samarbete är avgörande för att få fler svenska företag att bli leverantörer till FN.

Önskar du att höra mer om hur Business Sweden kan bistå ert företag med att realisera ovanstående tips och råd är du välkommen att kontakta oss.