Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Bli leverantör till FN

För att bli leverantör till FN krävs det att man registrerar sitt företag i FNs leverantörsdatabas UNGM som är den centrala upphandlingsportalen. I UNGM är det möjligt att få tillgång till information om kommande upphandlingar samt delta i olika anbudsprocesser.

UNGM – United Nations Global Market Place - är FNs centrala upphandlingsportal för alla FN-organ. Genom att skapa en profil i leverantörsdatabasen är det möjligt att få tillgång och information om kommande upphandlingar och lägga ett anbud.

Registreringen genomförs i följande tre steg och är kostnadsfri:


Basic registration requirements:

1. Generell information - företagsnamn, organisationsnummer, adress, telefon, kontaktperson osv
2. Information om vilka länder ni är aktiva i idag
3. Klassificering av era produkter/tjänster enligt ett specifikt kodsystem

 Level 1 requirements:

4. Kriterier 1-3 enligt ovan
5. Certifiering av bolaget eller jämförbar dokumentering som verifierar legal status/kapacitet
6.  Kontaktinformation och e-mail till minst tre oavhängiga och inte anslutna referenser som ni har gjort affärer med
7. Namn på ägare, huvudmän (inkl. moderbolag, dotterbolag/filialer, VD och medarbetare med controller fokus). Namn på förmedlare, agenter och/eller konsulter som är använda i relation till FNs kontakter eller anbud/förslag

Level 2 requirements:

8. Kriterier 1-7 enligt ovan
9. Referensbrev från tre oberonde, icke-anslutna kunder/företag som du har gjort affärer med. Referensbrev ska vara på engelska och från tre oberonde, icke-anslutna kunder/företag som du har sålt produkter och/eller tjänster till under de senaste 12 månaderna företrädesvis med en beskrivning av genomfört projekt/arbete. Datum när projektet började och avslutades samt projektvärdet. Referensbrev bör förberedas/undertecknas på referens brevpapper och referens bör hänvisa til den enhet som söker registrering
10. Finansiella dokument (reviderade/certifierade bokslut eller motsvarande) för de senaste tre åren

Vi rekommenderar att genomföra registreringen på alla tre nivåer för att bli en så intressant leverantör som möjligt till FN.

Registreringen genomförs på UNGMs hemsida

För mer detaljerad information om registreringsprocessen, se här

Rekommendationer i registreringsprocessen

Innan registreringen genomförs rekommenderar vi att ni har förberett ovanstående information och har den tillgänglig för att laddas upp. Det är möjligt att avbryta registreringen för att sen fullfölja den. Det är även bra att ha läst igenom vilken UNSPSC kod ni skall registrera ert bolag under samt vilket/vilka FN-organ som är av intresse för er.

Tender Alert Service

Genom att anmäla ert företag till Tender Alert Service i leverantörsdatabasen får ni information skickad till er gällande möjliga upphandlingar inom de områden som matchar med era produkter/services. Det är även möjligt att läsa om aktuella upphandlingar på UNGMs hemsida under tender notices.

Andra leverantörsdatabaser och leverantörskrav

Organ som WFP och UNOPS har egna leverantörsdatabaser utöver UNGM. Dessutom kan det förekomma regler omkring hur produkter skall levereras, vilket språk anbudet skall skickas in på samt från vilket land leveransen skall ske.

För mer information om respektive organs krav i respektive land, se vänligen fact-packs under rapporter och fakta. 

Har du frågor eller behöver hjälp med registreringen i UNGM är du välkommen att kontakta Business Sweden. 

en bild

Viktor Heide

Consultant Köpenhamn Consultant, Köpenhamn
+45 33 36 00 68
E-post viktor.heide@business-sweden.se