Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Retail och Konsumentprodukter

en bild
Retail och konsumentprodukter i Tyskland

Detaljhandeln i Tyskland är med sin årliga omsättning på ca €505 miljarder Europas största marknad. Här finns ca 80 storstäder med över 100.000 invånare, varav 7 är större än Stockholm och ca 60 större än Malmö. Med 20% av EUs köpkraft är tyska detaljhandeln större än Sveriges BNP. Dessutom har man en mycket positiv bild av Sverige i Tyskland, vilket gynnar svenska företag som vänder sig till privatkonsumenter. Genom den geografiska närheten kan logistik och varulager åtminstone inledningsvis ofta skötas från Sverige. Tyskland utgör redan idag den största marknaden för flera svenska detaljshandelsföretag, men med det stora antalet konkurrerande aktörer är det en tuff marknad att ta sig in på. Har du däremot redan framgångsrikt etablerat dig i Sverige kan du med hjälp av rätt stöd även nå din fulla potential på den tyska marknaden.

För en dialog kring just era möjligheter, kontakta gärna våra kollegor Catharina Dreier och Sofia Lindqvist.

Livsmedelsindustrin

Ungefär 34 % av detaljhandelns totala omsättning upptas av den tyska livsmedelsindustrin.  Mellan åren 2005 och 2015 upplevde den tyska livsmedelsindustrin en tillväxt med ca 25% och uppgick då till ca €161 miljarder. De 30 största livsmedelskedjorna står för 95% av försäljningen och branschen söker ständigt efter nya leverantörer med ett spännande produkter och koncept. Tyskland är även hem för flera välkända livsmedelsmässor så som ISM, Anuga och Biofach.

Livsmedelskedjorna söker alltid efter kvalitativa och innovativa produkter inom alla produktkategorier. Under de senaste åren har även intresset för ekologiska livsmedel stigit kraftigt vilket lett till att de tyska livmedelskedjorna i allt större grad utvidgar sina ekologiska produktsortiment. Dessutom ökar intresset för vegetariska, vegan samt free from produkter såsom t.ex. gluten- och laktos fritt.  Detta innebär flera affärsmöjligheter för svenska företag som erbjuder ekologiska, vegetariska och free from produkter.

Samtidigt som livsmedelsindustrin uppvisar god försäljningspotential, är konkurrensen och prispressen stenhård.  Vägen till etablering i Tyskland går generellt genom långsiktig marknadsbearbetning där hänsyn måste tas till olika produktkrav så som anslutning till pant- och återvinningssystem. Kontakta gärna oss för mer information kring produktkrav.

En väg in på den tyska marknaden är via kampanjer med testförsäljningar. Business Sweden genomför regelbundet testförsäljningskampanjer under svensk flagg tillsammans med ledande tyska livsmedelskedjor för nya produkter och redan etablerade märken.

I år startar Business Sweden igång ett nytt samarbete med tegut (www.tegut.de), en av Tysklands framstående livsmedelskedjor. Den svenska kampanjen kommer att äga rum i alla teguts 278 butiker, med säljtorg och provsmakningar. För mer information om den svenska kampanjen hör av dig till oss. Håll utkik här för mer information om Sverigekampanjen.

2016 år genomförde Business Sweden en svensk kampanj med även då med livsmedelskedjan tegut tillsammans med 11 svenska företag. Läs mer här  

Kontakta gärna Sofia Lindqvist för en diskussion om era möjligheter i tysk livsmedelshandel.

Mode

Tyskland erbjuder en stor marknad och goda affärsmöjligheter för svenska företag verksamma inom mode och klädindustrin, inte minst för att Tyskland är den näst största textilimportören i världen med en omsättning på ca € 20 miljarder. Genom ett växande intresse för hållbarhet och innovativ design och den ökande betydelsen av e-commerce ser vi stora möjligheter för svensk design på den tyska marknaden. Förutom en stor marknad och många väletablerade företag tar Tyskland allt större plats på den internationella modescenen. Berlin är ett växande centra för urbant mode och platsen för Berlin Fashion Week med bland annat mässorna Bread and Butter och Panorama. Här blandas urbana trender i pop-up stores med high street fashion i stora köpcenter som Mall of Berlin. Samtidigt som Düsseldorf är värd för världens största modemässor och hem för många av de stora internationella modehusen.

Bland genomförda aktiviteter finns Swedish Fashion Evening Berlin som ägde rum i 2015.

Kontakta Jessica Olsson för mer information om era möjligheter på den tyska marknaden.

Vill du att vi kontaktar dig?

De kontaktuppgifter som du ger oss i samband med denna tjänst kommer vi att använda för att kontakta dig med ytterligare information. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

 
en bild

Jessica Olsson

Senior Project Manager (maternity leave) Berlin Senior Project Manager (maternity leave), Berlin
+49 30 893 60 621
en bild

Sofia Lindqvist

Consultant (maternity leave) Berlin Consultant (maternity leave), Berlin
+49 30 893 60 611