Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Affärskultur i Turkiet

Det finns några punkter som är bra att ha i åtanke när det gäller affärer i Turkiet. Följande punkter är dock baserade på vår egen erfarenhet, vilket naturligtvis öppnar för undantag till nedan kommentarer.

-Företagskulturen i Turkiet är mycket lik den som återfinns i övriga länder runt Medelhavet. Det är viktigt att bygga upp en relation med kunder, då det skapar förtroende mellan säljare och köpare. I de fall man lyckas få en långsiktig och nära relation och produkten fortsatt tjänar sitt syfte är det sällan som turkiska motparter ändrar sin produktkatalog.

-Använd inte deadlines eller alltför hårt tryck under affärsförhandlingar med era turkiska kollegor eftersom den metoden ofta är kontraproduktiv. Ha tålamod under förhandlingarna, då beslutsfattandet kan vara långsamt.

-När du gör affärer med turkiska företag bör du försöka att förhandla med de faktiska beslutsfattarna i möjligaste mån. Det finns många skäl till detta, varav ett av dem är att processen och förhandlingarna kommer att vara snabbare, då eskalering reduceras till ett minimum. Ett annat skäl till att snarast möjligt nå den faktiska beslutsfattaren är att du bara behöver förhandla med en person. Turkiska företag säger ofta att de inte gillar att förhandla, men de kommer sannolikt att göra det ändå, så ge aldrig ditt bästa pris initialt. Sammantaget, ju längre ner i bolagets ledningshierarki du börjar förhandla, desto mer kommer du behöva höja / sänka priset under resans gång. Det finns en prestige att ha sänkt/höjt priset, och alla de människor du förhandlar med, inklusive den faktiska och slutgiltiga beslutsfattaren som också kommer att förhandla, vill påverka priset i en för vederbörande positiv riktning.

-Det kan vara fördelaktigt att prata om vardagliga aktiviteter, såsom familj eller fotboll för att bryta isen. Turkarna stöder vanligtvis ett av följande lag, Fenerbahce, Besiktas eller Galatasaray. Andra tips är att ge en positiv syn på Turkiet, inte minst vad gäller mat och kultur, då detta ofta faller i god jord hos turkarna.

-Turkiet är ett sekulariserat land, men cirka 99 % är muslimer och religionen har en viss inverkan på det dagliga livet. Det är viktigt att hålla reda på festivaler och helgdagar, men i övrigt har religion inte någon stor inverkan i försäljningsprocessen.

-Turkar har generellt inte samma behov av ”personligt utrymme” som många andra kulturer och det kan tolkas som ovänligt om du backar när turkiska kollegor står nära under ett samtal.

-Du bör inte erbjuda gåvor som är alltför påkostade eller personliga och var noga med att kontrollera om dina turkiska motparter dricker alkohol innan sådant erbjuds under en affärsmiddag. Utbyte av gåvor är således inte ett dominerande inslag i den turkiska företagskulturen, men om en gåva ges till dig bör man tacksamt ta emot.

-Behåll ögonkontakt med dina turkiska motparter under diskussioner, då turkar ofta tolkar detta som ett tecken på uppriktighet.

-Klä dig konservativt när du gör affärer med turkar. Du förväntas att bära kostym och slips som man och kvinnor bör undvika alltför korta kjolar, urringade blusar eller shorts.